Bosch 2022: Nu ska cyklingen digitaliseras

Björn Åslund

Björn Åslund

2 sep 2021

Inför modellåret 2022 släpper Bosch en rad uppdateringar av sina system för elcyklar. Bland nyheterna finns ett större batteri och en ny Kiox-display. En ny app ska digitalisera cyklingen, bland annat ska motorsystemets mjukvara kunna uppdateras av cykelns ägare. På längre sikt väntar en rad nya digitala tjänster.

På hårdvarusidan visar Bosch ett nytt PowerTube 750 Wh batteri. Tidigare var det största batteriet på 625 Wh. Det nya batteriet väger 4,4 kg och ökar räckvidd och kapacitet med 20 procent.

Företaget presenterar också en ny display kallade Kiox 300, som ska ge cyklisten mängder av relevanta data. Displayen kombineras med en ny motorkontroll, som manövreras med vänster tumme. Här ställer man in effektnivå och kan avläsa batteriets laddning, vilket visas med lysdioder. Denna kontrolldisplay ger grundläggande inställningar för motorsystemet, vilket gör att man kan avstå den större displayen. 

Den nya motorkontrollen och en uppdaterad Kiox-display. 

Några nyheter kring själva hårdvaran i motorerna presenteras inte. Bosch har valt fokus inför 2022 på den digitala upplevelsen. Bosch nya Flow-app är utformad för att digitalisera ägarupplevelsen för elcyklar. Istället för att behöva ta elcykeln till en auktoriserad Bosch-återförsäljare för mindre uppdateringar, ska cyklisten själv kunna utföra dessa trådlöst via appen.

Appen är också användbar för att anpassa körlägen, registrera cykelturer automatiskt och samverkan med fitnessappar som Apple Health. Den automatiska registreringen av cyklingen använder cykelns sensorer för att starta aktivitetsregistreringen. Man slipper alltså att starta mobilappar och manuellt dra igång spårning av åkturen.

Vad som presenteras inför 2022 av Flow-appen tycks bara vara inledningen av en mer digitaliserad cykelupplevelse. I pressmaterialet från Bosch drar Claus Fleischer, vd för Bosch eBike Systems, upp visionen inför den framtida utvecklingen.

-Med våra Connected Biking-lösningar kompletterar vi den fysiska cykelupplevelsen med en digital upplevelse. Nu går vi ett steg längre med det smarta systemet. Det kommer digitala funktioner, som kontinuerligt kan förbättras. Det är så vi gör elcykeln anpassad för framtidens rörlighet.

Internet-of-things

Appen och systemets mjukvara ska alltså kunna uppdateras med nya funktioner och tjänster.

– I framtiden kommer elcykeln automatiskt att justeras till cyklistens individuella behov. Den anpassar sig till din körstil, föreslår bra vägval och visar dig säkert från punkt A till B. Den lär sig dina preferenser och anpassar sig för att ge dig en perfekt upplevelse av elcykeln, förklara Fleischer i pressmaterialet.

Mer konkret kan det handla om internet-of-things tjänster, där cykeln kan kommunicera med andra fordon, så man får bättre koll på bilar och andra fordon i närheten.

Andra säkerhetsåtgärder inkluderar en ”digital skyddsängel” som är planerad att införlivas i elcykelsystemet. Den ska kunna ringa efter hjälp i en nödsituation.

GPS-baserade stöldskyddslösningar och fjärrlåsning av en stulen elcykel är möjligheter som kommer att möjliggöras av den nya tekniken.

Läs mer