Cowboy – en ny uppkopplad elcykel

Björn Åslund

Björn Åslund

26 aug 2021

Nu lanseras den uppkopplade elcykeln Cowboy i Sverige med avancerad teknik och en minimalistisk design. Cowboy grundades i Belgien 2017 och bakom designen står det svenska Propeller Design. Cyklarna säljs direkt på nätet och men kan bokas för testturer i Stockholm och Malmö.

Lanseringen görs i Sverige och Danmark och antalet städer för testturer kommer att utökas efter hand, berättar företaget i pressutskicket.

– Vi ser en stor potential för Cowboy i Sverige och Danmark. Sedan starten har vi sålt över 25 000 uppkopplade elcyklar runt om i Europa och vi vänder oss till en medveten och urban målgrupp som uppskattar design och vill ha alternativ till transportmedel som använder fossila bränslen, säger Adrien Roose, CEO och medgrundare av Cowboy.

Cowboy sägs erbjuda en helt ny cykelupplevelse med hjälp av smart teknik, attraktiv design och en omfattande kundservice. Cyklarna är helt uppkopplade och likt vissa moderna elbilar kan den uppdateras via nätet.

Under 20 kilo

Cowboys grundare hade en vision att skapa en elegant, lätt och smidig cykel med högkvalitativa komponenter. Tack vare den minimalistiska designen väger cykeln mindre än 20 kilo – och då är batteriet medräknat, som uppges ge upp till 70 km körsträcka. Batteriet väger 2,4 kilo och kan tas bort för att laddas i ett vägguttag.

Cykeln är byggd för att reagera på åkarens behov. Ju hårdare man trampar, desto mer kraft avges från motorn. De integrerade främre och bakre lamporna ökar säkerheten tack vare sin starka ljusstyrka, medan de bakre lysdioderna också fungerar som bromsljus.

Cykeln hanteras via Cowboy-appen som finns för iOS och Android. Anslutningen görs med Bluetooth så att man har en säker digital nyckel för att aktivera cykeln.

Cowboy finns i olika modeller och kostar från 21 900 kronor.  Modell 3, som syns på bilden i topp på sidan, finns redan för leverans. Ytterligare två modeller är på gång.