Bil till förskolan? Här är det lastcykel som gäller

Björn Åslund

Björn Åslund

5 jul 2021

Vid väldigt många förskolor dominerar bilar vid hämtning och lämning. Men vid förskolan Lilla Kvikkjokk så anländer ungefär hälften av barnen i lastcyklar. Det är helt enkelt vara det smartaste valet för många.

Det kan direkt sägas. Förutsättningarna är lite speciella vid Lilla Kvikkjokk, som drivs enligt Montessori-pedagogik. Förskolan ligger ute på Djurgården i Stockholm, och det är inte direkt smidigt att köra bil dit. Väljer man bil måste den parkeras, och man får gå en bit. Med lastcykel kommer man ända fram.

-Det är helt enkelt riktigt enkelt med lastcykel, berättar Erica Wollter är ett av de cyklande föräldrarna.

Den första tiden trampade hon med de två barnen i en kärra bakom cykeln. Ganska kämpigt i jämförelse med den elassisterade lastcykeln, en Livelo. Med den håller hon högt tempo, och på drygt tio minuter hinner hon från hemmet på Östermalm till förskolan. Sedan har hon ungefär lika långt till jobbet.

Det finns en bil i familjen, men Erica ser absolut ingen anledning att använda den vardagspusslets transporter.

-För mig är det mycket lättare att ta cykel än ta bil, då måste jag gå till ett garage för bilen. Det är bara att sätta barnen i lastcykel. Det går fortare från dörr till dörr, och barnen tycker det är mycket roligare.

-Jag cyklar hela året, jag trivs helt enkelt mycket bättre på cykeln i alla lägen, säger hon.

Vi förstår henne. För vägen ut över Djurgården är verkligen vacker, med grönska om sommaren och en rad kända och pampiga byggnader. Hon passerar Gröna Lund och Skansen. Dessutom är det få bilar på vägsträckan.

Även på vintern med två decimeter snö?

-Jag kommer ju från Östersund, så jag är van vid snö och is. Så det är inget konstigt att cykla året runt.

I övrigt använder hon Livelon för vardagsärenden, som att trampa hem mat från butiken. Eller tar barnen till aktivieter.

Men Erica är alltså långt ifrån ensam med lastcykeln till Lilla Kvikkjokk. Hon uppskattar att cirka hälften av föräldrarna tar lastcykeln. Hur blev det så?

Det verkar finns en rad förklaringar. Det hela började innan Erica hade sina barn där. Det var helt enkelt någon som köpt en Livelo, och anlände med den. Livelo har butik på Östermalm, så det var lätt för andra att haka på, när de såg att lastcykeln var smidig för skjutsningen, vid jämförelse med bil.

-I början var det visst bara två stycken. Men jag har hört att sedan var fem familjer som köpte nästan samtidigt, berättar hon.

Tipsar om lastcykel

Förskolan drivs som ett föräldrastyrt kooperativ, så föräldrarna har ett stort inflytande över utformning. Man brukar tipsa nya familjer att cykel är ett smidigt alternativ till bil eller spårvagn.

-Vi brukar prata med nya familjer om hur bra det funkar med cykel. Ett hett tips, och många nappar ju på det, säger Erica.

Den eventuella utmaning som cykling innebär tycks ganska låg. Nästan alla familjer som lämnar på Lilla Kvikkjokk kommer från Östermalm, som ju bara ligger några kilometer bort. Alltså ett ett avstånd som inte är särskilt utmanande för cykling, i synnerhet inte med elassistans.

Erica Wollter gillar verkligen sin Livelo, då den är smidig och snabb. Här susar hon och flickorna fram på cykelbanan nära Djurgårdsbron. Foto: Björn Åslund

Men allt kring lastcyklarna är inte roligt, medger Erica. Ett klart problem är att de är stöldbegärliga och inte alltid möjliga att låsa in, så de måste parkeras på gatan.

– Jag vet familjer som nästan givit upp efter flera stölder. Det spelar ingen roll hur mycket du låser fast dem, de stjäl också hjul och sadlar. En familj blev till och med rånad på cykeln. Vi har också blivit av med en och tvingats köpa en ny, berättar hon. 

Ökad förståelse

Lastcyklarna är numera ganska vanliga på Östermalm, och Erica märker en annan acceptans och förståelse.

-Jag märker skillnad mot för tre år sedan, då många var skeptiska. Jag hör många är positiva till just Livelon, den ser ju smidigt ut. Och jag gillar den skarpt, den känns ju nästan som en mountainbike vid jämförelse med andra lastcyklar.

Många cyklister tycker biltrafiken är ett gissel, men Ericas cykelvägar innebär inte sådana konflikter, då det är få bilar. Det är värre med de gående.

-Lastcykeln tar ju lite mer plats och den går ganska fort, så många gångtrafikanter blir förvånande. De vinglar också ofta in på cykelbanan och de tycker nog att jag kommer i lite väl hög fart.

Hon märker att Stockholms stad satsat på cykelbanor, och framhåller att det vara bra snöröjning denna vinter. Fast ibland har det varit snö, som gjort det otydlig vad som är cykel- eller gångbana, vilket förstås bidragit till konflikter mellan cyklister och gående.

Faktaruta

  • Erica Wollter, 38 år, Östermalm, Stockholm
  • Cyklar med två barn, 4 och 6 år.
  • Dagliga sträckor:
  • Hem till förskolan:  3,4 km
  • Förskolan till jobbet :  4,1 km.
  • Cyklar en Livelo lastcykel.