Pigg och smidig med smart app

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

En lätt och pigg elcykel för den som själv vill kunna justera inställningar och grad av assist.

Specialized Turbo Vado 4.0 känns ovanligt lätt och smidig. Men viktmässigt är det ingen större skillnad jämfört med andra elcyklar. Det troliga är att den lätta och tajta cykelkänslan istället har att göra med den följsamma och pigga motorn, och att det är hög kvalitet i de olika komponenterna. Det kan också vara den rena formen som inte bara tilltalar estetiskt utan även bidrar till att göra skillnad. Med både batteri och motor integrerade i ramen blir cykelkroppen till en sammanhållen enhet, utan oönskade vibrationer eller små inbuktningar och mellanrum som tar vind. 

Med Specialized-appen i telefonen har du som användare själv möjlighet att justera hur mycket assistans du vill ha av motorn i de olika effektlägena. Du kan också anpassa graden av assist efter längden på din resa, så att du inte får slut på batteri innan du kommit fram till målet. Det sista kan ses som en smart kompensation för att det inte går att se någon uppgift om beräknad räckvidd. Till skillnad från de flesta andra jämförbara elcyklar väljer Specialized att inte visa det på cykelns display. Vill man ta reda på beräknad räckvidd får man gå till företagets webbsida och använda räckviddskalkylatorn som finns där.

Motor:
Motorn heter Specialized 1.2 och är tillverkad av Brose. Det är en mittmotor som sitter integrerad i ramen. Enligt Specialized kan den förstärka kraften som cyklisten överför på tramporna med 320%. 

Systemet är lyhört och känns väldigt piggt. I Turboläget, som från början är inställt på maximal motorassistans och maximal effekt, blir färden till och med ryckig eftersom det går så extremt lätt att komma upp i den hastighet där motorassisten slås av. 

Det här är dock inget problem eftersom maxeffekt och graden av assist i de tre olika lägena (eco, sport och turbo) går att justera och ställa in som man själv vill ha dem. 

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet:
Kvaliteten i konstruktionen och de olika delare känns hög och allt är tajt och väl sammansatt,  med ett undantag: det är inte jättesmidigt att ta loss och sätta tillbaka batteriet som ligger infällt i ramen. 

Sådana saker vill man bara ska glida på plats och klicka i, men här får man faktiskt joxa lite. 

Av någon obegriplig anledning går inte Specialized ut med någon vikt på cykeln. Jag får helt enkelt väga mig själv med cykeln i famnen, och blir då 23 kilo tyngre än utan cykel.

Betyg: EEEE


Utrustning:
Turbo Vado 4.0 är utrustad med tio utanpåliggande växlar ( Shimano Deore) och hydrauliska skivbromsar (Shimano BR-MT200 180 mm fram, 160 mm bak) som fungerar utan anmärkning. 

Den har en dämpad framgaffel (går att låsa om man vill), ett stadigt stöd, handtag med bra stöd för handloven, stänkskärmar, lampa fram och bak och en smal pakethållare. 

På den senaste versionen har pakethållaren även fått små öglor att kroka fast packremmen i, en bra detalj som kan underlätta. 

Knapparna på manöverpanelen är rejäla och kan styras med en handskbeklädd hand – också bra. Det enda som
saknas utrustningsmässigt är lås. 

Till cykeln finns som sagt också den mycket användbara appen, som kan användas för att justera effektlägena, logga rutter, med mera.

Betyg: EEEE


Cykelkänsla:
Det finns en lätthet och lekfullhet, lite som känslan när man var barn och snön äntligen var borta från gatan och man fick sticka ut och hoja med kompisarna. Och med den tysta och lyhörda motorn är det ganska lätt att låtsas att motorn helt enkelt inte finns, utan att man bara råkar ha fått superkrafter i benen.

Betyg: EEEEE

 
Prisvärde:
Kvalitetskänslan, den pigga motorn och framför allt möjligheten att själv anpassa inställningar för motorassistans gör att cykeln känns prisvärd. Den kostar, men det känns också som att man får något extra för pengarna. Ett bra lås borde dock Specialized kunna inkludera i detta pris.

Betyg: EEEE


Utseende/design:
Med motor och batteri infällt i ramen blir formen ren och tilltalande enkel.

Totalt: 22/25

PLUS

+ Pigg, lyhörd och tyst motor.

+ Bra app.

MINUS

– Inte helt smidigt att ta ur och sätta i batteriet i ramen.

Bild: 2019-07/specialized-bild2.jpg
Med hjälp av appen kan du anpassa grad av assist och maxeffekt i de olika lägena.


Bild: 2019-07/specialized-bild3.jpg
I appen kan du också bestämma hur mycket batteri du behöver ha kvar efter ett visst antal cyklade kilometer, sedan anpassas graden av assist därefter.


Bild: 2019-07/specialized-bild5.jpg
Motorn, som sitter integrerad i ramen, är pigg och lyhörd och väldigt tyst.

Specialized Turbo Vado 4.0, Lågt insteg.

Klass: Exklusiv.
Pris: Ca 35 000 kr.
Vikt: Ca 23 kilo.
Motor: Specialized 1.2.
Batterikapacitet: 500 Wh.
Testcykeln från: Specialized Sverige.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019