En snygging med mindre mittmotor
Björn Åslund
17 feb 2021
Det gamla cykelmärket Monark hottats upp ordentligt med den nya modellen Karla, med lite slankare linjer än många andra elcyklar. En snygg elcykel med hyfsat stark mittmotor, som bör lämpa sig för den som cyklar dagligen och ofta.
Den testade modellen har hydrauliska skivbromsar, utanpåliggande växlar, mittmotor och pakethållare fram. Karla finns i andra utföranden; med framhjulsmotor, fotbroms och navväxel. Karla har alltså öppen ram med lågt insteg, den som önskar klassisk herram med högt övre ramrör, kan välja modellen Sture.
En hel del elcyklar kan ju se lite klumpiga ut. För all del så är de ofta välbyggda, men det påverkar utseendet. Monark, som tillhör den stora tillverkaren Cycleurope, har till 2019 begåvats med en cykeltyp som ögat uppfattar som lite luftigare. Tillsammans med matchande utrustning blir uttrycket tydligt elegant. Egentligen tänker man inte elcykel när man blickar mot Karla. En vällovlig gärning för de köpare som tvekar inför de många tungfotade elcyklarna. Den testade modellen är försedd med Shimano Steps nya lättare elmotor 5000. Lite mindre vridmoment än tidigare versioner av mittmotor, men absolut tillräckligt med kraft för de flesta cyklister. Och betydligt tystare än andra versioner av Steps. Karla blir en utmärkt pendlarcykel, som kan ta rätt mycket last. I första hand en cykel för släta underlag som asfalt, för cykeln saknar dämpning. För vintertid, finns en modell med inkapslade växlar.
Motor:
Shimano har förstått att den tidigare standardmotorn i Steps 6000 kanske var onödigt grovkalibrig. Den nya Steps E5000 som är en mittmotor som är lite lättare (2,5 kilo), lite svagare (40 Nm) och med en mindre prislapp.
Detta känns inte som något nerköp. I stort sett är upplevelsen likvärdig med tidigare Steps-motorer, förutom att motorn driver lite mer försiktigt. Motorns kraftbidrag varierar tydligt med hur hårt man pressar pedalerna. På lägsta effektläget Eco är kraftbidraget litet, vilket kan bidra till riktigt långa körsträckor (säkert långt över 10 mil). På högsta effekt ger den ett ordentligt krafttillskott som räcker i tunga backar.
Det exemplar vi testade hade dock egenheten att man måste pressa pedalerna en aning för att aktivera motorn, vilket normalt inte behövs på andra Steps. Motorn var ett förserieexemplar, vilket kanske förklarar saken.
Vi noterar Cycleuropes initiativ att avstå från Shimanos batteri. Cycleurope har ett egen utvecklat batteri på 417 Wh i ett ovanligt litet skal. Snyggt, men är det lika bra som Shimanos batteri?
Betyg: EEEE
Byggkvalitet:
Cykeln testades hos Cycleurope i Varberg, där man också tillverkar cyklar. Varje elcykel sluttestas, så att inte missar ska slinka vidare till köparen. De ingående komponenterna verkar leva upp till den kvalitetsnivå som prislappen anger.
Betyg: EEEEE
Utrustning:
Cykeln har i princip allt som behövs för en seriös cyklist.
Hydrauliska skivbromsar
8 utanpåliggande växlar Shimano Acera
Ramlås som kan vajerlåsas.
Belysning fram och bak.
Pakethållare bak och fram.
Litet kedjeskydd av tallriksmodell
Betyg: EEEE
Cykelkänsla:
Styret är lite smalare än på många cyklar, och ramen är ganska styv. Känslan i balans och styrning är lite annorlunda, rörelserna blir lite mer direkta. Ganska säkert de flesta vänjer sig fort vid.
På denna Karla med frampakethållare sitter en fjäder som ska styra upp framgaffeln. Vi tyckte nog att fjädern höll igen styrningen på ett begränsande sätt.
Vi provade en annan Karla- modell, utan styrfjäder, som kändes mer kontrollerad.
Ramen är nog inte riktigt i balans, för när vi släppte styret ville cykeln sticka iväg åt oönskat håll. Med händerna på styret var det dock inga problem.
Snygga handtag i konstmaterial, men greppet var halkigt med textilvantar. Annat material med högre friktion vore önskvärt.
Vi konstatera att cykel rullar riktigt lätt, även utan motor. Många gånger kan man cykla utan elassist. Skivbromsarna gör verkligen sitt jobb.
Betyg: EE
Prisvärde:
Det är en fullt utrustad snygg cykel med en bra mittmotor från Shimano, som ger långa körsträckor. Prislappen känns rimlig.
Betyg: EEE
Utseende/design:
En riktigt snygging tycker vi. Låga svepande linjer som ger ett lätt intryck. Motor och batteri inte så iögonfallande, ser mer ut som en vanlig cykel.
Enhetlig färgsättning i en ovanlig kulör, gör att denna Karla sticker ut trevligt bland andra tvåhjulingar.
Totalt: 18/25
PLUS
+ Pigg mittmotor.
+ Lättrampad utan motor
+ Bra skivbromsar.
MINUS
– Känslan i styrningen.
– Halkigt material i styrhandtagen.
Monark Karla Shimano 5000.
Klass: Premium.
Pris. 22 995 kr
Vikt: 22,9 kilo.
Motor: Shimano Steps E5000.
Batterikapacitet: 417 Wh.
Cykeln testad hos Cycleurope, Varberg.
Ur Allt om Elcyklar nr1 2019