Lågprishoj med starka och svaga sidor
Björn Åslund
17 feb 2021
Ikeas Folkvänlig ger mycket elcykel för pengarna. Den har flera starka sidor, men å andra sidan en del tydliga tillkortakommanden.
Vi tar det roliga först. För att få den till lägsta pris krävs att man blir Family-medlem, då kostar cykeln 4 900 kr och batteriet 1 695 kr, totalt 6 595 kr. Annars är priset 13 990 kr.
Cykeln har väldigt gott om växlar. Skivbromsar är lite oväntat på en sådan billig cykel, och de bromsar riktigt bra. Och motorn känns inte som någon vekling. Dämpad framgaffel som mjukt fångar rätt så stora gupp i vägen.
Men så har vi motorstyrningen, som är ganska trubbig. Det tar mer än en sekund från det att man slutat trampa, tills dess att motor stannar. För att hålla elcykelfart 25 km/h krävs att man kör på högsta assistans, vilket drar mer batteri. Batteriet är dessutom ganska litet. Folkvänlig är inget för den som vill cykla långt.
Cykeln är också tung, och har grovmönstrade däck. Påtagligt seg när motorn står i viloläget. Batteriets placering gör att en konventionell pakethållare inte kan monteras. Dock kan en pakethållare fästas i sadelstolpen, bedömer vi. Så har vi stänkskärmarna, som är väl snåla för att hålla cyklisten torr.
Med lågt pris kan man inte få allt, men man får en elcykel. Kan passa för det dagliga pendlandet, över måttliga sträckor. Men inte i regn och på lortiga vägbanor. Den säljs endast på sex av möbeljättens svenska varuhus. Enligt Ikeas presstjänst, så finns det utbildad personal på dessa varuhus, som kan ta hand om felsökning och reparationer.
Utrustning
EEE
Mekaniska skivbromsar som tar riktigt bra.
Grovmönstrade däck. Ramen är vikbar.
Många växlar,
3 x 7 = 21, utanpåliggande, Tourney som är Shimanos basmodell.
Dämpare i framgaffel, cirka 6 cm slaglängd, ganska mjuka.
Batteridrivna lampor bak och fram.
Lås saknas. Minimala stänkskärmar.
Motor
EE
Motorn har sex assistansnivåer. Nivå 0 innebär att motorn är avstängd. Nivå 1 drar i typ gåfart, nivå 2 cirka 10 km/h, och så fortsätter det med högre nivå som ger högre fart, upp till nivå 6 för att trampa behagligt i 25 km/h. Det går alltså inte att spara batteri genom att ligga på låg nivå och trampa mycket själv, såvida man inte nöjer sig med snigelfart.
I praktiken ligger man då helst på nivå 6 för att kunna hålla drägligt tempo, men då slukas batteriet ganska fort. Testcyklingen pekar på att mer än 3-4 mil räcker nog inte batteriet.
Motorstyrning sköts av en sensor som känner av när du trampar. Motorn stannar inte direkt när man slutar trampa. Detta får man kompensera med bromsarna. Färden blir lite ryckig ibland.
Men motorn tycks ändå ha bra ork när det gäller, den trycker på bra i uppförsbackar och i motvind.
Displayen stor och tydlig, visar laddning i procent, hastighet, assistansnivå, trip och total distans. Motorreglaget har stor knappar, dock inte så distinkta.
Byggkvalitet
EEE
Ramen känns kraftig och välbyggd. En smart detalj är stålbygel som skyddar trampsensorn. Men kabeldragningen under nedre ramröret är lite utsatt, och inte så snygg. Och så har vi stänkskärmarna, veka saker som är alldeles för korta för att skydda ordentligt.
Cykelkänsla
EEE
Ikeas Folkvänlig ska helst köras med elassistansen på högsta nivå. Då rullar den på som de flesta elcyklar, ganska lätt, och den tuffar på rätt bra även när det går uppför brant. Varken sämre eller bättre än andra elcyklar med navmotorn.
Men utan el och på de lägsta nivåerna går det segt. Däcken verkar tungrullade och hela cykeln har lite högre totalvikt än andra elcyklar.
Vikten orsakas antagligen av en ganska kraftig ram. Den upplevs som stadig. Inga tveksamheter vad gäller manöverbarhet, förutom en sak. Det är motorstyrningen som kan vara lite ryckig och fördröjd, det gäller att hela tiden vara beredd med bromsen.
Prisvärde
EEEE
Ikeas Folkvänlig har sina brister, men det är ändå en fungerande elcykel som har hyfsad utrustning, med några undantag. Priset är riktigt lågt om man ansluter sig till Ikeas kundklubb Family. Det s k normalpriset är väl högt för denna cykel.
Utseende/design
Ramens raka linjer och vit färg utan dekor ger ett enkelt uttryck. Inte direkt någon utstrålning av lyx-cykel. Men ändå ett lite sportigt och kraftfullt uttryck. Av någon märklig anledning saknas tillverkarens namn på ramen. Skäms Ikea för sin elcykel? Inte behöver de göra det, men denna låga prislapp.
Plus
+ Skivbromsarna tar bra.
+ Riktigt lågt pris.
+ Många växlar.
Minus
– Tungtrampad utan motor.
– Litet batteri.
– Små stänkskärmar.
Betyg: 20/25
Ikea Folkvänlig
Klass: Budget
Pris: Cirka 6 595 som Familymedlem
Vikt: 28 kilo
Motor: Navmotor bakhjulet
Batterikapacitet: 313 Wh
Testcykeln från: Ikea.se
Ur Allt om Elcyklar nr2 2018