Snygg bergsklättrare från Haibike

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

17 feb 2021

Cykel med rejäl dämpning för den som vill kriga i terrängen. Ser tung ut men är ändå lätt att trampa. Trots de breda grova däcken rullar den förvånansvärt tyst på asfalt. Riktigt snygg med infällt batteri i ramen. 

Tyska Haibike lär nu ha över hundra  modeller av elcyklar.  Varje  grundmodell kommer i allt från billigaste instegsmodell till extra-allt-cykeln med bästa komponenter. Hardnine 7.0 känns påkostad med bra utrustning, utan att priset blir svindlande högt. En utmärkt cykel för den som vill ha en kompetent cykel i skogen,  som även rullar fint som pendlarhoj. Då gärna kompletterad med cykellampor, rejält lås och löstagbara stänkskärmar.

Förutom programmen Eco, Tour och Turbo finns även eMTB som är gjort för terrängkörning. Cyklisten ska helt koncentrera sig på cyklingen och inte behöva växla mellan effektprogram. GMotorn går sömnlöst mellan programmen Tour och Turbo för att tramphastigheten ska hållas  konstant, oavsett backens lutning. När krafterna tryter och tramphastigheten går ner ger motorn mer kraft. Med eMTB svarar motorn också riktigt rappt i starten, till skillnad från de andra programmen.

Med sina grova däck, stora 29-tumshjul och lång dämpare åker man ostraffat rakt över trottoarkanter och grova rötter på stigen. Men självklart är dämpningen inte lika fullkomlig som på en heldämpad ram, där även bakhjulet fjädrar uppåt när man cyklar öven stock och sten. Men för normal skogsstig räcker dämpning gott.

Bild: 2018-09/p8750752.jpg
Performance CX med bra vridmoment på 75 Nm.

Utrustning 

EEEEE

Sram NX yttre växel med elva kransar bak ger ett bra omfång på hela 381 procent. Trots att detta är ett lite enklare system, är det robust och hållbart.  

På lägsta växel klarar man rejäla backar utan motor och på den högsta kan man cykla riktigt fort utan att tramporna far som lärkvingar. 

Rejäla bromsskivor fram och bak på 180 mm ger milt sagt effektiv inbromsning. 

Den ställbara dämparen kan röra sig hela 10 cm och går att låsa. 

Stumt stabilt styre  inbjuder till aktiv cykling på besvärlig mark. 

Den pyttelilla stänkskärmen fram ser fräck ut, men lär inte göra någon nytta när man cyklar i lervälling. 

Motor

EEEE

Den relativt nya Bosch Performance CX är lite nättare i storlek och tystare än tidigare
generation. Har ett rejält vridmoment på hela 75 Nm över ett relativt stort område. Men väl snäll i starten för min smak, utom när jag väljer effektprogrammet eMTB. 

Då  blir motorn riktigt rapp. Den sitter väl skyddad med en rejäl hasplåt undertill. Ser ut att klara smällar i skogen bra. Stort batteri på 500 Wh ger lång räckvidd.

Skärmen Purion är liten med bara fyra knappar och har bara den allra nödvändigaste infon. Snabbt lär man sig hur man med långa korta och långa tryck kan aktivera gåassistans eller se trippmätare, total sträcka  (odometer) och beräknad sträcka utifrån batteriets laddningsgrad. Ingen visning av kadens, genomsnittsfart eller klocka. Den lilla usb-kontakten används bara för service av motor/elsystem och kan tyvärr inte användas för mobiladdning eller belysning.

Byggkvalitet

EEEEE

Tyska Haibike är knappast ett märke som slarvar med finishen. Ramen är hur stum som helst och fint ihop­fogad. 

Kablar och hydraul­slangar väl skydd­ade med invändiga dragningar. Styre och styrlager gediget och utan glapp. Kablar väl skyddade med invändig dragning i ramen. Bra bygge!

Cykelkänsla

EEEEE

Med sina breda grova däck och kraftiga fälgar förväntade jag mig en tungtrampad cykel. Men även om den inte rullar lika lätt som en hybrid, så går det bra att cykla med motorn avslagen. 

Däcken med rejäla nabbar rullar förvånansvärt tysta på asfalt. På slätt underlag rullar cykeln på en upphöjd  kam i mitten av däcket. 

Den nya Boschmotorn är skapligt tyst. Cykeln är lättsvängd och trygg även i häftiga undan­manövrar. 

Med det breda styret känner jag mig trygg, även när jag dansar fram på vilda stigar.

Prisvärde

EEEE

Med premiummotor, batteri på 500 Wh, batteri infällt i ramen, rejäl dämpning och förstklassig ram får man ofta betala lite mer. 

Den lilla motorpanelen är väl begränsad i sin information och utan möjlighet till usb-laddning. 

Sammantaget är cykeln aningen mer prisvärd  än genomsnittet för jämförbara modeller.Utseende

En sportig hoj som andas enduro. Äntligen lite stingig färg på en elcykel! 

Piggar upp efter floden av svarta och mörkgråa elcyklar.  Ren ram med batteriet elegant infällt. Alla kanske inte är förtjusta av Haibikes vilda och klatschiga grafiska utformning. Men på en sådan här cykel passar det bra, tycker jag.

Plus

+ Snygg med pigg färg och batteri i ramen.

+ Lång ställbar däm­pare.

+ Rullar lätt trots grova däck.

+ Stum stark ram.

Minus

– Ingen el till cykel­lyktor.

– Usb-uttag funkar ej för laddning.

Betyg: 23/25

Bild: 2018-09/p8750777.jpg
Rejäl dämpare och batteri gömt i ramen.


Bild: 2018-09/p8750771.jpg
Sportig sadel med gelkänsla.


Bild: 2018-09/p8750746.jpg
Liten Purionskärm med fyra knappar.

Haibike Sduro HardNine 7.0

Klass: Exklusiv

Pris:
34 900 kr 
(med elcykelpremie
26 175 kr)

Vikt: 24 kilo

Motor:
Bosch
Performance CX

Batterikapacitet: 500 Wh
(36 V, 13,9Ah).

Testcykeln från: Rideaway
rideaway.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018