Sportig vinterpendlare

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

De flesta hybridcyklar har yttre växlar, som kräver mycket underhåll vintertid. Utbudet med navväxlar är litet. Men nu kommer svenska Hillkiller med Shimano Alfine i baknavet och automatväxling. 

De stora cykelländerna vet inte hur det är att cykla en svensk vinter när sand och salt maler sönder komponenterna. Efter två vintrar fick min cykel-mekaniker byta ut mina kedjekransar fram och bak, kedja och bromsbackar vilket kostade en bit över 2 000 kronor. Navväxlar behöver inte pysslas om lika mycket. Nystartade Hillkiller i Stockholm har kommit ut med sin första modell och valt Shimanos premiumväxel Alfine 8, snäppet bättre än den populära Nexusserien. 

Precis som det svenska premiummärket Walleräng så har Hillkiller också valt Shimano Di2, en elektrisk växelväljare vid navet. Därmed slipper man mekanisk väljare med vajer som lätt fryser fast. Di2 möjliggör också automatisk växling. Kan vara praktiskt men känns ovant till en början. Jag störs av att cykeln hela tiden växlar upp och ner. Ett annat problem är att den automatiska växlingen inte kan se i förväg. När jag kommer till en brant backe kommer nedväxlingen för sent, med risk för fulväxling under belastning.

Fördelarna med elektrisk växling är att växelbytet sker snabbt och smidigt med en enkel knapptryckning när jag valt manuellt läge. Ingen risk att växelvajrar fryser fast vid minus-grader. Nackdelen är att när batteriet är väldigt urladdat, så går det inte att växla. Växlingen fungerar dock en stund efter att motorn stannat i brist på tillräcklig spänning. Hillkiller har anspråk på att mäta sig med de bästa. Som nykomling är det inte helt enkelt att slå sig in bland välkända märken. 

Bild: 2018-04/dsc02176.jpg
Lättläst löstagbar skärm med mycket information.

Byggkvalitet

Skärmarna i plast är eleganta men ser lite väl veka ut. Ramen är välbyggd och stum. Trots mina nära hundra kilo så finns inget svaj i ram, sadel eller styre. Finishen på lack och dekor är utmärkt.  

 Utrustning

Cykeln är väl utrustad för elpendling. Bra lyktor som tänds från motorns manöverpanel. Stadig pakethållare för den som vill ha cykelväskor eller en barnstol, dock endast godkänd för 18 kilo vilket är märkligt, för hållaren är starkt byggd. Växling sköts med små knapptryckningar intill höger handtag. Vid vänster väljer man ett av de tre elstödslägen eller att cykla helt utan motorhjälp. Skivbromsarna fungerar väl även om det är en lite enklare serie och skivorna aningen små. Godkänt bygellås från Abus, tyvärr dock utan möjlighet att ha Abu specialvajer fäst som smidigt sätts fast i låset. Sadeln är sportig och rätt hård. Den som vill sitta riktigt mjukt får byta till en mer stoppad modell. Stadigt cykelstöd.

Navväxeln Alfina 8 har 307 procents växel­omfång, samma som Nexus 8. Räcker väl till för vardaglig cykling på vägar utan alltför utmanade backar.

Cykelkänsla

Det går faktiskt utmärkt att cykla Hillkiller även utan elstöd för den som vill ha mer motion. Men visst blir det tungt i upp­försbackarna med en cykel på nära 25 kilo. Med manöverknappar intill handtagen kan man lätt slå på elstöd och byta växel utan att titta. Bra i rusningstid när man vill ha full uppmärksamhet på trafiken. Eller på lugna vägar när man vill låta tankarna flyga fritt. ­Cykeln är lättstyrd, trygg och enkel att sköta. Ger utrymme att bara njuta av färden.

Motor

Shimano Steps mitt­motor är ett tryggt val som numera finns på många elcyklar. Relativt lätt att få hjälp med service. Steps har aningen klent vridmoment (50 Nm), men det räcker bra för vardagspendling. På vår testcykel störs jag över ett relativt högt motorljud. Numera finns alternativ som är så ­tysta att det knappt hörs att motorn är igång, som tyska Brose. 

Batteriet på 400 Wh är aningen lite för en premiumcykel i den här prisklassen. Cykeln rullar dock lätt och drar därmed lite ström. Trampar man på lägst effektläge och väger lite kan man komma över tio mil. Den monokroma löstagbara skärmen visar all sedvanlig information som hastighet, effektprogram, kvarvarande laddning, trippmätare, genomsnitts- och maxhastighet etcetera samt på denna cykel även vald växel.

Utseende 

Hillkiller har en svag asiatisk touch i dekor och utformningen av dämparen med en markerad ås i framkant. Den vita ramen kontrasterar fint mot ­övrig utrustning i svart. Pigg dekor i två färg­nyanser livar upp. Svenska cyklar har annars en tendens att bli lite lågmälda och anonyma.

Plus

+ Alfine 8 navväxel kräver minimalt underhåll.

+ Smidiga kontroller intill handtagen.

+ Elektrisk växelväljare är pålitlig vintertid.

+ Rullar lätt utan elstöd.

Minus

– Automatisk växling fungerar sämre i backar

– Skivbromsar av lite enklare slag.

Bild: 2018-04/dsc02190.jpg
Vid sidan av navet sitter den elektriska växelföraren.
Bild: 2018-04/dsc02184.jpg
Hillkiller är ett nytt svenskt märke.

Hillkiller

Cirkapris: 26 990 kronor

Vikt:Uppgift saknas

Motor:Shimano Steps mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh (36 V 11,1 Ah)

Testcykeln från: Hillkiller.se

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017