Mycket utrustning och prestanda
Björn Åslund
12 feb 2021
Denna Ecoride Epix är ett riktigt bra val för den som vill ge sig ut på långturer, och käka mil efter mil. En riktigt pigg navmotor, stort batteri, dämpad framgaffel, fint växelsystem och utmärkta lastmöjligheter.
Det brukar krävas mittmotor för att locka fram habegäret hos under-tecknad. Men det är svårt att stå emot Ecoride Epix, som är av hybridtyp med bakhjulsmotor, alltså med lite sportigt stuk, smalt styre och framåtlutad körställning. Det är mjuk drivning på bakhjulsmotorn, trots frånvaro av momentsensor. Och elmotorn dra riktigt bra, kanske nästan lite väl bra. För hastighetsmätaren hinner passera 27,5 km/h innan motorn släpper sitt grepp. Undan går det, men här finns utmärkta skivbromsar och en tydlig känsla av att vara herre över cykeln och framfarten.
Det är tydligt att cykeln riktar sig till cyklister som vill kunna dra ut på riktiga långfärder. Förutom paket-hållare bak finns också lastmöjligheter på framhjulet, vilket gör att man kan ta med sig ordentligt med packning.
Batteriet är på hela 520 Wh, vilket är riktigt stort. Men körsträckan hänger också på motorns energiprestanda. Ecoride anger cirka 75 km körsträcka på fullt batteri. Det finns dock motorsystem med längre körsträckor.
Motorn bak och stort batteri bakom sadelstolpen ger dock en ganska baktung cykel. Med tung last på pakethållaren kan det bli rejält med vikt i aktern.
Tittar man på utrustningen och prestanda och sedan prislappen blir man nog glatt överraskad. Helt klart en prisvärd cykel. Epix finns i andra varianter, bland annat herrmodell.
Byggkvalitet
Svårt att hitta några avvikelser eller detaljer som tyder på svag kvalitet.
Utrustning
Här finns det mesta en seriös cyklist behöver, även för längre färder.
Pakethållare fram med remmar. Den bakre har klaff.
Hydrauliska skivbromsar av märket Tektro Auriga.
P-stöd som känns ovanligt kraftigt.
Ramlås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen.
Nio växlar Shimano Deore, som är ett mycket bra växelsystem.
Trampor av metall.
Belysning fram och bak.
Smal sadel lämpad för långturer.
Dämpad framgaffel.
Punkteringsskyddade däck.
Cykelkänsla
En sån här cykel nästan uppmanar till cykling. Sadeln är smal, styret rätt smalt och cyklisten lutar lätt framåt. Gillas inte av alla, men självklarheter när man ska ut på långtur.
Även om Epixen är lite tung så känner man sig som ett med cykeln. Tyngdpunkten är hyfsat låg, så det är inga tveksamheter när man vill manövrera och svänga lite kvickt.
Elassisten drar som sagt riktigt bra. Lite tråkigare blir det med motorn i viloläget. Då känns inte Epixen särskilt rapp när man vill få upp farten, men det är ändå tydligt att den rullar lätt när man kommit upp i fart.
Motor
Bakhjulsmotor från Spintech med 250 watt. Rotationssensor som brukligt på navmotorer. Motorstyrning enligt Ecorides vanliga system, med autoläge och fyra effektlägen, som också har olika hastighetsgränser. Vi kör mest på auto och högsta läge fyra, för detta är en cykel som lockar till fart. Motorn drar upp till 27,5 km/h och lite till, enligt hastighetsmätaren, vilket är lite mer än vad som tillåts på en elcykel.
Drivningen går förvånansvärt mjukt trots rotationssensor som styr motorn. Denna typ av sensor kan ibland ge lite ryckig gång, åtminstone i lägre fart. Ecoride har tumgas, som ger lite extra boost åt motorn, när man vill snabba på accelerationen.
Dock blir vi inte kompis riktigt med motorreglaget till vänster på styret. Det är lite svårt att komma åt.
520 Wh batteri är ju riktigt stort, men Panasonics batteri orkar inte riktigt med hård motorbelastning. Batteristapeln sjunker tillfälligt ned när motorn får arbeta hårt.
Utseende
Formen på denna hybrid är tilltalande. Epixen ser lätt och sportig ut, men lätt är den inte. Den är påtagligt baktung. Och så kunde man önska en färg som inte tycks hämtad från ett mobiliseringsförråd.
Plus
+ Riktigt väl utrustad
+ Fin cykelkänsla
+ Stort batteri
+ Mjuk gång på navmotorn
Minus
– Påtagligt baktung
– Batteriet dippar vid hård belastning
Fakta – Ecoride Epix Slim Uni
Webb: ecoride.se
Cirkapris: 18 995 kronor
Vikt:Cirka 23 kilo
Motor:Bakhjulsmotor
Batterikapacitet: 520 Wh
Testcykeln från: Haga Cykel, Norrköping
Ur Allt om Elcyklar nr4 2017