Mittmotor med lägsta pris
Björn Åslund
12 feb 2021
Cyklar med mittmotor brukar ha en ganska rejäl prislapp.
Biltema med sin cykelserie Yosemite är kända för lågpris och i denna kategori hamnar också denna modell. Men så är också mittmotorn av ett enklare slag. Och det är lite snålt med utrustning.
Så har Biltemas första elcykel med mittmotor, en mountainbike, sett dagens ljus. Den verkar mer robust än Biltemas billigare -mountainbike med bakhjulsmotor – mittmotor i kombination med växlar ger mer tryck i bakhjulet. Cyklar med mitt-motor hittar man sällan under 20 000 kr, men Biltema visar att priset kan pressas en del, förstås med enklare komponenter.
Mittmotor ska det vara för att motorn ska kunna dra nytta av bakväxlarna, och kunna växla ned när man vill ha råstyrka. Denna mittmotor tuggar på hyfsat i uppförbackarna, även om den inte har kraften som dyrare mittmotorer.
En cykel med denna prislapp har knappast komponenter för de värsta cykeläventyren. Men den bör fungera som pendlarcykel för den som har backiga vägar, men man kan behöva mer utrustning, för det är en lite s-trippad cykel som säljs.
Byggkvalitet
Elcyklarna monteras delvis av personal i butiken, vilket kan göra att vissa detaljer inte blir exakt rätt. På testcykel hängde en kabel lite fel.
I övrigt så kunde vi inte se några direkta tecken på brister i kvaliteten, vilket dock kan vara svårt att se på nya cyklar.
Utrustning
Lite naket på utrustning. Ingen belysning, inget lås, inga skärmar och ingen pakethållare. Ska den fungera för vardagscykling krävs mer utrustning.
Men vi hittar dämpad framgaffel. Här finns hydrauliska skivbromsar av märket Tektro Auriga, som är alldeles tillräckliga. Stöd finns monterat.
Sadeln är en Selle Freccia, en smal sak, som var riktigt hård i rumpan.
På Biltemas hemsida anges att bakväxeln är av typen Shimano Acera. På den testade cykel satt Shimano Altus med åtta växlar, som är en enklare växel, men som ändå är pålitlig enligt vår erfarenhet.
Cykelkänsla
Ute på cykelbanorna känns denna Yosemite helt klart stabil och följsam. Vi slänger oss hit och dit och cykeln hänger med. Någon terrängkörning utsatte vi den inte för.
Med motorn i viloläge är den lite tungdriven ute på asfalten. Svårt att avgöra om det beror på grova däck, tyngd eller om motorn eventuellt gör lite motstånd.
Motor
Det yttre på denna mittmotor skiljer sig klart från andra mittmotorer. Ser ut just som en liten elmotor i ramens vevparti. På utsidan läser vi ”Positive”, vilket vi dock inte lyckas härleda till någon tillverkare. Av manualen framgår att det är en bortslös DC-motor. Inget mer.
Motorn har ett bra bottendrag redan på lägsta effektläge, så man kan cykla i god fart på plan mark. Gången är mjuk och den svarar rätt tydligt på hur hårt man trampar.
Den har sex olika effektlägen. Inför branta backar bör man dock välja det högsta, om man ska komma upp utan behöva trampa ordentligt. Den riktiga råstyrkan finns inte. I manualen uppges vridmoment till 7 Nm/32 Nm vilket lågt för mittmotorer. Den driver upp till cirka 26 km/h och släpper sedan, men det känns tungt att trampa vidare mot högre hastigheter.
Batteriets är infällt i det undre ramröret. 313 Wh är inte något stort batteri. För laddning måste det plockas bort från cykeln.
Cykeldator med LCD-display och reglageknappar sitter i samma enhet på styret. Displayen är ganska liten, men ändå lätt avläsa då den inte är nedlusad med information. Manualen innehåller ett 10-tal felkoder med förklaringar, som kan visas i displayen.
Utseende
Är detta en elcykel? Inte mycket yttre som avslöjar elmotor och batteri. Över huvudtaget en ganska diskret form som inte sticker ut, men det vilar något kraftfullt över linjerna.
Plus
+ Lågt pris
+ Skivbromsar som tar bra.
+ Bra cykelkänsla
+ Mittmotor med mjuk gång
Minus
– Tungdriven utan motor
– Inte så mycket utrustning
Yosemite MTB mittmotor 27,5
Klass: Mountainbike
Webb: biltema.se
Cirkapris:
13 999 kronor
Vikt:25 kilo
Motor:Mittmotor
Batterikapacitet: 313 Wh
Testcykeln från: Biltema Norrköping
Ur Allt om Elcyklar nr3 2017