Smart, tyst elpendlare

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

Specialized överaskar med sin nya pendelcykel Turbo Vado. Visionen var att först designa en riktigt bra vanlig cykel. Sen lägga till elmotor, med bibehållen cykelkänsla. Låter som en omöjlighet. Men de har faktiskt kommit en bra bit mot sitt mål.

Det första som slår mig är tystnaden. Vi är ett gäng inbjudna journalister som cyklar i och kring Düsseldorf. Gång på gång böjer jag mig ner för att höra om motorn är igång. Jag kan inte heller känna några vibrationer i cykeln från motorn. Detta har man åstadkommit med en bred gummirem som överför kraften inne i motorn. Den påstås vara helt frikopplad när elen inte används, och rullar verkligen lätt när jag provar. Med elen avstängd kommer jag upp i 30 km/h utan att förta mig.

Man har också tänkt till för att skydda elpendlare i ruskväder.

Vindtunnelprov ledde fram till en främre stänkskärm som går nästan ända ner till marken. Nedre delen av skärmen är som tur är vikbar, så att den inte bryts när man glider över en trottoarkant. 

Bild: 2018-04/dsc01502.jpg
Batteriet tas loss snett åt sidan.

Byggkvalitet

Turbo Vado är välbyggd med en mycket stum ram.  Här finns genomtänkta lösningar för kabeldragningar, som huvudsakligen går inne i ramen. Jämna svetsskarvar och riktigt fin lyster i lacken inger förtroende. Som sig bör på en premiumcykel känns cykeln helgjuten, utan glapp i lager och infästningar.

Utrustning

Sadeln är sportig och relativt hård, vilket passar mig.  En kollega till mig som sällan cyklar får rejält ont i rumpan. Pakethållaren klarar 22 kilo och är elegant fäst i stänkskärmen.  Den ingår i ett system med ett antal olika tillbehör som kan fästas i hållaren, som korgar etcetera. En asfärisk lins på lyktan fram ger ett fint brett ljus på 300 lumen. Bak lyser en ensam diod upp en hel ramp i paket­hållaren.

Dämpningen finns men är blygsam: bara 50 mm. Visst, det ger lite bättre väggrepp och mildrar stöten lite när man kör ner från en trottoar. Men med hårdpumpade däck skakar det ordentligt när vi kommer ut på grovt grus. För egen del hade jag hellre haft en stel framgaffel, alternativt en längre dämpare som verkligen gör jobbet.

En kedjekrans fram men hela elva kedjekransar bak ger ett riktigt stort omfång på växlarna. Med elstöd går det bra med lite större hopp mellan växlarna. Vilsamt att bara ha en växel att sköta som gör jobbet.

Cykelkänsla

Detta är en cykel som man men nöje kan trampa med motorstöd. Nu provcyklade vi dock i ett väldig platt landskap längs Rehnfloden, där vikten på 21 kilo inte gör sig påmind. När motorn slås på bibehålls cykelkänslan föredömligt, vi slipper störande ljud och vibrationer från motorn . Genom en lutning på styrstammen på 70 grader får vi en lugn styrning, som passar för stadstrafik. Tryggt om man har ett barn i barnsadel.

Motor

Motorn är en Brose, ett stort tyskt märke som vi sällan ser i Norden. Specialized har dock anpassat motorn för att få ut exakt rätt karaktär för pendling. Batteriet på 504 Wh utgör en del av ramen och är utvecklat av Specialized. Man kan komma över tio mil på landsväg om man använder eco-läget. 

Den monokroma skärmen är liten och sätts fast med en enkel vridning. För att vara en cykel i den här prisklassen ger den ovanligt lite information. Men där finns hastighet, trippmätare, totalt cyklad sträcka och effektläge. Batteriladdning visas bara som en stapel i fem steg. När jag är nere på den sista stapeln, skulle jag gärna vilja se exakt hur många procent laddning som återstår. Via en app kan man dock få massor av informationen och även själv ställa in effekt­lägena efter egen smak. Det går också att låta cykeln välja effekt, så att man kommer fram till sitt mål med valfri reserv i batteriet.

Utseende

I Sverige säljs cykeln huvudsakligen i en mörkgrå diskret färg. Synd, för den intensivt röda lacken på testcykeln är i mitt tycke vackrare. Cykeln ser lättare och piggare ut.  Formgivningen har haft som mål att cykeln ska se helgjuten ut, med batteri och motor som smälter samman med ramen. Betydligt vackrare än batterier som hänger som svarta klumpar på ramen.

Plus

+ Snygg elpendlare med motor och batteri i ramen

+ Riktigt skön att cykla även utan motor

+ Bra balans med låg tyngdpunkt

+ Effektiv utformning av stänkskärmar

+ Stora inställningsmöjligheter via app

Minus

– För flitig vintercyklist är yttre växlar tveksamma

Bild: 2018-04/dsc01520.jpg
Det finns många tillbehör till pakethållaren.
Bild: 2018-04/dsc01527.jpg
Displayen sätts fast med en vridning.

Specialized Turbo Vado 4.0

Klass: Hybrid

Cirkapris:
36 000 kronor

Vikt:21 kg

Motor:Modifierad Brose mittmotor, 250 W

Batterikapacitet:  504 Wh (36 V 14 Ah)

Testcykeln från: Specialized, testad i Düsseldorf.

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017

Läs mer