En pigg hybrid med många växlar

admin

admin

12 feb 2021

Crescents sortiment fylls på med fler elcyklar. Nykomlingen Elly har motorn i bakhjulet och många växlar, vilket bör kunna besegra en del tuffa backar.

Crescents satsning på elcyklar 2017 inkluderar även cyklar med bakhjulsmotor med det egna systemet E-Going. Denna bakhjusmotor visar sig vara en pigg krabat, dessutom i kombination med riktigt många växlar för att vara elcykel: 24 växlar (tre fram, åtta bak). Motorn har bra ork även i sega backar, och med många växlar går det alltid att hitta passande utväxling, om man så vill ta sig upp för branter. Själva cykeln (Elis för herrar) är ju av hybridtyp med sportig framtoning. Vi tror den lämpar sig för snabb pendling över långa distanser eller för att tugga mil på landsväg. Lätt framåtlutad sittställning och lättrampad även med elassisten avstängd gör den till ett passande val för den som vill trampa hårt för att få upp flåset.

Utrustning

EEE

Till att börja med vill vi peka på några detaljer vi saknar. Vi saknar belysning både bak och fram. Och varför avstå pakethållare på en cykel som lämpar sig för längre turer? Dock är cykeln förberedd för pakethållare med skruvhål. Den obligatoriska ringklockan fanns inte på testcykeln.

Utrustningen i övrigt förefaller vara av bra kvalitet. Här finns hydrauliska skivbromsar av typen Shimano 365. Vi tycker att den ger god kontroll över bromsverkan.

Växelsystemet är Shimano Deore 3 x 8 växlar, som är ett bättre växelsystem.

Ramlås är förmonterat. Skön smal sadel som bör fungera för längre turer, utan risk för skavsår i baken. Kedjeskydd av enkel tallriksmodell. Dämpad framgaffel som kan ställas in.

Motor

EEEE

En fördel med bakhjulsmotor är mer tyngd på bakhjulet, och risken att spinna loss i isigt vinterväglag, vilket kan hända med framhjulsmotor, är mindre.  Det kan noteras att bakhjulsmotor är skonsammare för växlarna och kedja än mittmotor.

Elly har hela 24 växlar, vilket rätt hanterat bör kunna skona motorn från hög belastning. Går det tungt kan man ju alltid peta in en riktigt låg växel och trycka ordentligt på pedalerna. Men frågan är om det behövs, för det visar sig att denna motor känns riktigt på hugget. Redan på läge 2 av 5 drar den tydligt även uppför. På högsta effekt är den riktigt dragvillig och uppförsbackar forceras i 25 km/h utan större ansträngning.

Motorns fem lägen reglerar både fart och effekt. Den ger bara elassist upp till viss hastighet; 12,5 km/h (1), 17,5 km/h (2), 21 km/h (3), 23 km/h (4) och 25 km/h (5).

Motorstyrningen sitter i vevpartier, där 32 små magneter sitter. En sensor känner av när tramporna roterar. Trampstyrning är förstås inte är lika känsligt som momentstyrning. I låg fart med hög motor­effekt kan det bli lite ryckig gång.

Batteriet kan laddas på plats i cykeln. På dammodellen Elly sitter batteriet så trångt att det kan glida ur handen när man lossar det.

Byggkvalitet

EEEEE

Vi bedömer att vi har att göra med en cykel som är långsiktigt hållbar, om den behandlas väl. Elly är byggd med komponenter från välkända leverantörer.

Cykelkänsla

EEEE

Elis/Elly är några kilo lättare än många andra elcyklar. Den har en riktigt stadig ram, med låg tyngdpunkt och framåtlutad körställning. Överlag känner man sig trygg på denna cykel, för det är du som bestämmer färden och dess riktning, inte cykeln. Men rullar man sakta och svänger finns viss risk att motorn drar igång om man oavsiktligt roterar pedalerna.

Inget märkbart motstånd från motorn i viloläge, den känns riktigt pigg när man trampar. Elassistansen drar tydligt och starkt, men med trampsensor svarar inte motorsystemet lika lyhört som med momentsensor.

Utseende 

Hybrid cross kallas denna cykeltyp. Framåtlutad sittställning, smalt styre, skivbromsar, och rena linjer ger ju en sportig framtoning som de flesta hybrider har. Inget som direkt sticker ut heller. Klassisk cykelelegans utan att väcka allt för mycket uppmärksamhet. 

Totalt: 16/20

Crescent Elis/Elly

Klass: Mellanklass

webb:
www.crescent.se

Pris: Cirka 17 000 kr

Vikt: Cirka 21,7 kilo

Motor: Bakhjulsmotor E-Going

Batterikapacitet: 396 Wh

Testcykeln från: Cycleurope

Text Maja Hök 

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017