Säker holländsk låda
Gustav Forsberg
12 feb 2021
Urban Arrows familjemodell har en stor lastlåda med plats får två små barn eller tre med extrabänk. Själva lådan är uppbyggd av samma material som cykelhjälmar och skyddar bra mot kall vind på vintern. Barnen sitter säkert med rejäla trepunktsbälten i den starka lådan.
I Holland med få backar så väljer de flesta en slitstark rullbroms med minimalt servicebehov. Rullbromsar är ett bra alternativ för den som vill slippa dyra byten av bromsbelägg efter några hundra mil. Man får ta i ordentligt på bromshandtagen om man ska bromsa effektivt. Är man svag i händerna bör man prova rullbromsarna i hög hastighet med last innan man slår till. I backigare länder som Sverige, som Sverige säljer man man bara modellen med skivbroms.
Den modell vi testade hade steglös Nuvinci-växel, som har ett lite större omfång än Shimano Nexus med åtta växlar i navet. På högsta utväxlingen på Nuvinci kommer man nästan fyra gånger så långt på ett tramptag jämfört med den lägsta utväxlingen (380 procents utväxling).
Utrustning
EEEEE
Den steglösa växeln Nuvinci 380 är ett mycket klokt val för en cykel som ska jobba hårt i uppförsbackarna med tung last. Fantastisk känsla att kunna finjustera växlingen mitt i en brant backe, samtidigt som man trycker till ordentligt på tramporna. Någon remdrift verkar inte finnas som tillval, men kedjan är ordentligt inkapslad i ett heltäckande kedjeskydd. Skyddar bra mot smuts, vilket gör att kedja och växelkransar håller längre.
Pakethållare bak går att köpa till för den som till exempel vill ha med sig mer last eller ett barn där bak. Maxlasten i lådan är 100 kg. Vändradien är med nödvändighet stor, men det finns ett grepp i bakdelen på sadeln för att lyfta runt bakdelen.
Motor
EEEE
En tung lastcykel med väskor och ett par barn ombord behöver mer elstöd än en vanlig elcykel. Testcykeln har en Bosch Performance mittmotor som är snäppet under den nyare och något starkare Performance CX. Men skillnaden är inte så stor. Motorn på testcykeln klarar backar bra tack vare att motorns kraft går via Nuvinci-växeln i baknavet. På lägsta växel får man kraftigt elstöd i branta backar.
Lite märkligt att man valt ett batteri på 400 Wh när Bosch har ett större på 500 Wh. Batteriet åldras snabbare om man dagligen kör det i botten och ett nytt batteri kostar cirka 6 000 kr. Så man bör undvika att ofta ladda ur batteriet helt. Pendlar man ett par mil med tung last och backar, kan det vara bra att ta med laddaren.
Displayen Intuvia är monokrom med de sedvanliga uppgifterna, som hastighet, batteriladdning, effektprogram, trippmätare och beräknad kvarvarande sträcka med elstöd. Intill vänstra handtaget sitter fyra stora knappar för motor och lyktor, lätta att använda även med stora handskar. Intuvia har ett usb-uttag för att ladda mobilen.
Byggkvalitet
EEEEE
Här har man prioriterat funktion och styrka framför elegans. Det svängda ramröret som går upp till sadeln är bland det grövsta jag sett på en cykel. Både batteriet och motorn sitter väl skyddade i ramen, vilket är bra. Ramen är styv, vilket känns tryggt när det går fort.
Det stora tråget där barnen sitter är tjockt, starkt och isolerande. Det hålls på plats av kraftiga rör i överkant. I mitten av tråget finns en bottenplatta i metall. Både den och väggarna kan nog bli rätt slitna med tiden. Vill man fräscha upp med en ny låda är bytet snabbt och enkelt.
Cykelkänsla
EEEE
På platt underlag utan tung last går det alldeles utmärkt att trampa utan el, även om det tar lite tid innan man fått upp farten. Men det går så mycket lättare och smidigare när elstödet är på.
Cykeln saknar helt dämpning, men med breda däck blir färden ändå trivsam. Värre blir det om man ska ut på en riktigt gropig grusväg. Det skumpar ordentligt och saknaden av dämning gör att framhjulet får sämre kontakt med underlaget.
När man väl fått upp lite fart är styrningen stabil och följsam, och cykeln känns smidig trots sin längd och bredd. Något som bidrar till lite gammeldags cykelkänsla mitt i det moderna, är den stora ringklockan med två distinkta toner.
Utseende
Man har utvecklat den den gamla klassiska lådcykeln, med fyrkantig låda i trämaterial, till en nutida cykel med svängd låda i stark cellplast som infogats i en aluminiumram. Formgivningen är väl genomförd i alla delar och signalerar modern cykel. För mig blir det dock lite för mycket badkar. Men detta är en utpräglad brukscykel, där funktionen i sig har ett visst skönhetsvärde.
Med Boschmotor och Nuvinci-växlar bör denna cykel rulla många mil mellan servicetillfällena. När barnen blivit stora kan man transformera cykeln till en kortare variant (Shorty) med mindre låda. De som köpt en Urban Arrow och levt med den i många år, har nog svårt att skiljas från denna speciella cykel.
Totalt: 18/20
Urban Arrow Family
Klass: Lastcykel
Webb:
www.ecoride.se
pris:
Cirka 44 995 kr
Vikt: Cirka 43 kg
inklusive låda
Motor: Bosch
Performance mittmotor
Batterikapacitet: 400 Wh
Testcykeln från: Ecoride i Göteborg
Ur Allt om Elcyklar nr2 2017