En svensk elcykelsaga
Gustav Forsberg
4 feb 2021
Bröderna Walleräng startade Ecoride år 2008, med elcyklar tillverkade i Kina. Men nu har deras helt svenskbyggda cykel Walleräng fått pris på Europas största cykelmässa och fler modeller är på gång.
Det var lillebror Martin Walleräng som 21 år gammal startade Ecoride 2008. Storebror Christian var med på ett hörn redan från början. Starten var blygsam. Men sakta men säkert växte försäljningen och nya modeller togs fram. Christian började också arbeta heltid på företaget. Från en cykelaffär i Göteborg växte det till ett nät av affärer och återförsäljare runt om i Sverige. 2014 omsatte företaget 50 miljoner. Då tyckte bröderna att det var dags för en ny utmaning!
De ville skapa ett nytt märke för en svenskbyggd premiumcykel: Walleräng. Idéer bollades fram och tillbaka. De beslöt att skapa ett nytt självständigt bolag med delvis andra ägare. Christian blev den som som leder Walleräng E-bikes AB. Siktet var inställt på en internationell lansering.
En frusen vinterdag träffar jag Christian i Högsbo industriområde i Göteborg. Märkena EcoRide och Walleräng delar broderligt den stora lokalen. Än så länge behöver Walleräng bara en bråkdel av ytan.
– Vi ville göra en riktigt bra cykel för pendling, säger Christian. Byggd för att fungera för vårt klimat. Med nordisk design, enkelt och stilrent. Breda däck så man åker bekvämt. Och det skulle vara lätt att ta med sig saker eller ett barn i barnsits.
Av kostnadsskäl byggs Ecoridecyklarna i Kina. Martin tillbringar stor del av sin tid på plats för att övervaka produktion och utskeppning av cyklarna. Men den nya premiumcykeln, som kort och gott fick heta Walleräng M.01, skulle byggas i Göteborg. Detta för att ha full kontroll på kvalitén . Men också för att idén var att börja med endast en grundmodell i en storlek. Den kan sen varieras med olika tillägg och skräddarsydda lösningar för varje kunds behov. M.01 står för Modulära Elcykeln version Ett.
– Att bestämma vilka komponenter vi skulle ha till cykeln var rätt enkelt. Vi har jobbat med Shimano länge och tyckte att deras nya motor Shimano Steps passade perfekt för vår cykel, berättar Christian.
Eftersom denna cykel ska exporteras till länder runt jorden måste det finnas ett servicenät på plats. Det har redan Shimano. Så vi höll oss till Shimano även när det gäller växlar och bromssystem. Redan nu säljer vi cykeln i liten skala nere i Europa plus USA och Australien.
Men sen var det där med designen. Det var en utmaning. Christian och Martin skissade, bollade idéer med varandra och med konstruktörer, designers och marknadsföringskunniga.
Och så skulle det testas, modifieras, och testas igen.
Christian går ut i utställningshallen och plockar upp några delar i aluminium.
– Vi la ner stor möda på att formge motorfästet. Det går att göra väldigt enkelt med tre bultar som håller motorn. Men vi ville formge fästet, ge det karaktär. Samtidigt som det ska skydda motorn maximalt. Varje detalj är viktig.
Vi går vidare ut på det stora lagret för Ecocyklar. I ett hörn av lokalen sker byggandet av Wallräng M:01. Motorer ligger i lådor och färdiga ramar står intill.
Christian går fram till en av de fyra stationer där cyklar monteras.
– Vi fräser till fästet så att styrlagret passar precis. Sen är det väldigt mycket kabeldragning, En person klarar väl att ca fyra cyklar per dag. Jag själv har plockat ihop en hel del, berättar Christian och ler.
En av modulerna till cykeln är en pakethållare fram. Nytt för 2016 är att den ingår i priset. Pakethållare bak däremot är en tilläggsbeställning.
– Har du med dig dator, mobil etc så vill du koll på din väska och ha den framför dig.. Oftast löser man det genom en korg eller pakethållare fäst vid styret och framgaffeln. Men då blir cykeln tung att svänga . Så vi fäster vår pakethållare direkt i ramen så att den inte rör sig.
Christian tar stolt fram priset de fick för sin innovativa design på världens största cykelmässa: Eurobike i Tyskland,. Där delas det ut en lång rad priser. Men bara ett går till kategorin elcyklar. Att knipa just det priset är sannerligen ingen dålig start för ett nytt märke!
Det ska bli spännande att få följa hur bröderna Walleräng tar resan med cykeln Walleräng vidare. För snart ska Walleräng M.01 få två syskon!
Fakta:
Ur Allt om Elcyklar nr1 2016