Så funkar elcykel i snö

admin

admin

4 feb 2021

Hur funkar elcykling i snö? Svaret är att det är fantastiskt. I alla fall om man frågar Ola Wennerberg och Peter Sundqvist, som inte tvekar att ge sig ut till skogs när snön ligger tät.

Text och foto: Ola Jacobsen

Det är någon plusgrad, men snön från förra veckans snöstorm bäddar in Göteborg i ett vitt bulligt täcke. Ola Wennerberg och Peter Sundqvist möter upp på parkeringsplatsen utanför Botaniska trädgården.

Vi leder cyklarna genom trädgården och fram till grinden till Änggårdsbergen. Snön yr om bakhjulen när Peter och Ola sladdar iväg uppför backarna. Det är för dåligt grepp för att de ska kunna köra på sina vanliga slingor så vi håller oss till gångbanorna till att börja med. 

De har cyklat fulldämpat i skogen i många år men fick upp ögonen för elcyklar när tyska Haibike lanserade en cykel med mittmonterad motor i trampnavet. 

– De flesta elcyklar har motorerna i hjulnaven. Det funkar inte när man kör i skogen. Tyngden ska sitta där du har kroppstyngden. Hjulmonterade motorer ger för stor massa i hjulen, vilket gör cykeln klumpig och tung att köra i skogen, säger Peter Sundqvist. 

Han var precis på väg att köpa en ny fulldämpad cykel för skogen och en elcykel för pendling när han fick nys om Haibikes kommande fulldämpade elcykel. 

– När jag la ihop pengarna som jag var på väg att lägga på de två nya cyklarna så var det ungefär lika mycket som en Haibike Xduro RS kostade. 

Trots att Haibike berättade om cykeln nästan ett år innan bestämde sig Ola och Petter snabbt för att satsa. 

– Vi köpte cyklarna helt osedda och hade inte haft möjlighet att prova dem. Det är en ganska stor grej att köpa cykel för över 40 000 utan att prova, men vi blev så peppade av att läsa om den och titta på Youtube så vi bestämde oss för att köra, säger Ola Wennerberg. 

Det var två ganska förväntansfulla män som tog emot cyklarna på försommaren 2014. 

– Det var bara ett stort leende när vi fick cyklarna. Det känns inte att det är en elcykel. Du känner dig bara stark, säger Peter Sundqvist. 
– Förr hade man bara den där grymma känslan av flyt när det gick nedför, nu kan jag få den lika starkt när det går uppför, säger Ola Wennerberg. 

Hela den första sommaren cyklade Ola och Peter varje dag. Peter började använda sin Xduro RS som pendlingscykel.

I vinterlandskapet hittar Peter Sundqvist och Ola Wennerberg nya slingor i Änggårdsbergen i Göteborg.
En härlig känsla.
Snön är inget problem.

– För att det ska funka måste man ha möjlighet att parkera cykeln säkert på jobbet eftersom de är ganska stöldbegärliga. Det är ju en viktig grej också för arbetsgivare, att se till att det finns ett cykelrum eller säkra parkeringsplatser så att anställda kan ställa om från bil till cykel, säger Peter Sundqvist.

– Och så måste man ta med batterislitage i beräkningen när man börjar jobbpendla långa sträckor regelbundet.
Dessutom visade sig batterierna vara ganska känsliga för fukt. Både Peter och Ola har fått byta ut sina batterier inom ramen för garantin. 

– Det blir lerigt i skogen. Så varje tur avslutas med en tvätt. Det måste vara rent. Om kedjan kläggar igen för mycket så funkar inte cykeln, säger Ola Wennerberg. 

När vi kommer upp på toppen av berget ser vi att molnen bara hänger några meter ovanför marken. Några bunkrar ligger inbäddade i den djupa snön. Peter står högst upp på en och vill cykla ner för backen men Ola går av sin cykel. 

– Det är ju massor av sten i backen, du ser ju ingenting för all snö!

– Men den gör ju att jag landar mjukt i alla fall, ropar Peter och kastar sig utför backen. 

– Han har inga barn. Jag har ju några som förväntar sig att jag lagar middag åt dem när de kommer hem på kvällen, säger Ola och leder ner cykeln. 

El-assisten på Xduro RS går att ställa in så att den skjuter till kraft motsvarande mellan 50 och 285 procent av det som man själv trampar.

– Eftersom den mäter kraften som jag lägger på pedalerna så tätt och styr motorn så noga så känner man aldrig att det är en motor inblandad. Man känner sig bara stark helt enkelt, säger Peter Sundqvist. 

Om det är mycket backar och de kör hårt kan de tömma batteriet på en timme.

– Det går att cykla utan batteri, men det är lite jobbigare än med en vanlig cykel. Du tar dig hem, men inte med ett leende på läpparna, säger Ola Wennerberg.

När de köpte sina cyklar var de bland det värsta som fanns. Nu finns flera andra motortillverkare och cyklar med batteriet integrerat i ramen. 

– Jag hade tänkt köpa ett batteri till men nu tror jag att det blir en ny cykel istället. Det är mycket pengar men det är inte så dyrt om man ser till hur mycket tid som jag lägger på det. 

– Båt däremot är en dyr hobby, där lägger man massor med pengar men är kanske bara är ute max tio gånger per år. Så är det roligt att köpa prylar också. Det är en bra grej som man kan göra på vintern, säger Ola Wennerberg. 
Nere på parkeringen igen börjar Peter Sundqvist prata om något som förbryllat honom länge. 

– Elcyklar har liksom kommit in från fel håll. I vanliga fall introduceras ny teknik i premiumsegmenten där man kan ta betalt för nya tekniska funktioner. Och så allteftersom tekniken mognar sipprar den ner till de billigare segmenten. Men när det gäller elektrifiering av cyklar verkar det ha kommit in på marknaden genom hemmabyggen baserade på kinamotorer och genom billiga pendlingshojar från till exempel Ecoride och Biltema. 

I Sverige är det få som har fått upp ögonen för premium-el-mountainbike. Ändå finns det många som lägger motsvarande peng på extrema mountainbikes, mopeder eller motorcyklar. 

– Konstigt, tycker jag, med tanke på hur roligt och enkelt det är att komma ut och leka loss i närområdet, säger Peter. 

Med fyra olika lägen ger elmotorn mellan 50 och 285 procents extra kraft.

Innan snön kom  i vintras cyklade Ola och Peter två gånger i veckan. 
– Det var med pannlampor och så. Vi var ute dagen innan nyårsafton, det var faktiskt bästa dagen hittills med extremt torrt väder och torra klippor.
Trots att de numera cyklar med hjälp av el tror inte Ola och Peter att de får mindre motion. 
– Nej, eftersom att vi cyklar mycket mer. Och vi sliter ju hårt nu också, bara det att det går så mycket snabbare. Det speciella med cykel jämfört med till exempel motorcykel är att vi kan köra på de finaste ställena i bra natur utan att störa någon. Med motorcykel hade vi fått hålla till i någon grusgrop, säger Peter. 
– En stor skillnad med elcykeln är att jag inte längre får de där vansinnesanfallen när jag är helt slut och kämpar uppför en backe. Nu har jag ju alltid ett ess i rockärmen, säger Ola Wennerberg. 
När de köpte sina elcyklar var de först i kompisgänget. Nu har Ola hjälpt fem kompisar att köpa. 
– De som provar, de köper. Elcyklar kommer bli stort, det kommer ta över som den normala cykeln, men man måste prova för att förstå det.

Slut för i dag
Ola wennerberg, Ålder: 48 Yrke: Äger och driver ett it-företag Bor: Hinsholmen, Långedal, Göteborg Drömcykel: Rotwild R.X+ FS eMTB
Peter Sundqvist Ålder: 43 Yrke: Utvecklingsingenjör för elfordon inom Volvo Bor: Johanneberg, Göteborg Drömcykel: Specialized Turbo Levo FSR

Fakta– Haibike Xduro RS

Motor: Bosch Performance Line, 350 watt
Körlägen: Fyra lägen med 50–285 procent elassistans, eco, standard, sport och turbo
Maxfart: 45 km/h 
Batteri: Bosch litiumjon, 36 V, 400 Wh 
Växlar: Shimano Deore XT M 786 Shadow Plus, 10 växlar
Vikt: 21,8 kg

Ur Allt om Elcyklar nr1 2016