Stora lastcyklar fixar citylogistiken

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

8-10-2019/ Nordstan, Göteborgs största köpcentrum, blir placeringen för en cityhub för logistikhub. Där ska en hel del försändelser lastas om till stora lastcyklar, för vidare transporter ut i centrala Göteborg. DHL Express räknar med att leverera ett 70-tal försändelser per cykel per dag.

Nordstan och Velove underlättar nu användandet av lätta fordon genom nystartade Nordstan Cargo Bike Hub. Med säkra ytor för parkering, omklädningsrum, trafikledning, omlastning samt underhåll och reparationer blir det nu enklare för Pling, Best och DHL Express att använda lastcyklar för små leveranser, berättar Velove i ett pressutskick. Avsikten är alltså att tyngre lastfordon här ska flytta godset till lastcyklar för vidare distribution inom några kilometers radie.

-Nordstan visar här verkligen vägen för hur en privat aktör på ett enkelt men kraftfullt sätt kan hjälpa till att både skapa en trivsammare trafikmiljö och effektiva, energisnåla leveranser. Säkra, centrala ytor för citylogistik får omställningen att accelerera! Vi jobbar på att etablera cityhubbar i många städer i Europa, och det är faktiskt lite förvånande att det blev tillsammans med Nordstan i vår hemstad Göteborg som vi är först ut med att erbjuda den här typen av lösning, öppen för alla som är i behov av transporter i centrum, säger Johan Erlandsson, VD och grundare på Velove, som alltså levererar de stora elassisterade lastcyklar som används.

Fler städer i Sverige kan få liknande cityhubbar på initiativ av Velove.

-Det är ingen hemlighet att vi försöker etablera oss i centrala Stockholm, men i dagsläget vet vi inte exakt hur det blir, säger Johan Erlandsson när vi kontaktar honom via telefon.

Kan bli fler städer

I nuläget riktar sig Velove sådana etableringar mot större städer i Europa med stora trängselproblem i trafiken, men Johan Erlandsson utesluter inte att konceptet så småningom kommer till mellanstora svenska städer.

Enligt Johan Erlandsson är lastcyklarna särskilt framtagna för att fungera väl ihop med andra cyklister på cykelbanorna. De använder en liknande bredd som en vanlig cyklist gör och de är låga nog för att andra cyklister ska kunna behålla trafiköverblicken. Därför fungerar de väl till och med på Göteborgs än så länge smala cykelbanor.

– Vi är glada för samarbetet med Velove lastcyklar och välkomnar dem till oss. Nordstan har ett unikt läge i Göteborg och det är roligt att kunna bidra till vad vi tror är starten på en större omställning av trafikmiljön i Göteborg, säger Magnus Zingmark, Hållbarhetsansvarig Nordstan.

-Pling har levererat med lastcykel i Göteborg sedan 2012 och visat att det faktiskt fungerar året runt, i regn och snö. Det är väldigt kul att nu ta nästa steg och etablera oss i cityhubben i Nordstan.”, säger Stina Johansson, styrelseordförande på Pling Transport.

-Vi har kört med tre lastcyklar sen Midsommar och även om vi är nybörjare så står det redan klart att vi faktiskt kan ersätta skåpbilar med lastcyklar, för små leveranser”, säker Niklas Falk, affärsområdesansvarig på Best Transport.

-DHL Express har ambitiösa klimatmål och att gå över till den betydligt energieffektivare lastcykeln i stadskärnor är en av många åtgärder som vi gör för att nå målen. Dessutom ger det en bättre servicekvalitet för våra kunder då lastcykeln tar sig fram bättre i centrum”, säger Michael Odelhög, operationell chef i västra Sverige på DHL Express.

(Foto: DHL)