VIKBART: Lätt, lättare och lättast (10,3 kilo)
Björn Åslund
31 jan 2021
För några år sedan var elassisterade vikcyklar lika med klumpedunser på över 20 kilo. Inte så smidigt när de skulle vikas ihop och bäras vidare. Numera är de lättaste nästan nere i 10 kilo. Å andra sidan har prislappen blivit en rejäl tungviktare, över 50.000 kr
Utvecklingen mot riktigt lätta vikcyklar går rasande fort. Men mest utanför Sveriges gränser. De superlätta elcyklarna har vi ännu inte sett mycket av i Sverige.
Kanske beror på lite efterfrågan. Svenskar verkar inte se så stort behov hopfällbara elcyklar att ta med i kollektivtrafiken eller i bilens baklucka. Svenska städer är dessutom sällan nedtyngda av trängsel, trafikstockningar och allmänt ont om utrymme, som ger behov av extremt kompakta och vikbara elcyklar.
Blickar vi ut i världen, genom att gräva på nätet, går det att hitta en del riktigt lätta vikbara elcyklar. Vi börjar bland tungviktarna för att få en startpunkt. En sak är säker, det finns ett samband mellan prislapp och vikt. Många kilon kostar lite. Lätt cykel innebär stor prislapp.
25 kilo
Den vikbara Ecoride Flexible som Allt om Elcyklar testade för några år sedan vägde in på 25 kilo. Tung som vanlig elcykel, men också en stadig konstruktion. Men prislappen var ganska modest, cirka 13.500 kr.
21,5 kilo
Danska elcykeln Mate, där köparna finansierade tillverkningen via crowd funding, har fått mycket uppmärksamhet och tydligen många köpare. Den enklaste modell Mate City har ett batteri på 374 Wh. Vikten hamnar på 21,5 kilo, och priset är på måttliga 1049 euro (cirka 10.800 kr).
16,3 kilo
Gocycle är en annan vikbar, som har funnits med ett antal versioner och år, väger in på 16,3 kilo. Denna cykel säljs också i Sverige i flera butiker. Några kilo nedåt på den krympande viktskalan, men ändå uppstår ett rätt stort tomrum i plånboken. Vi hittar den för knappt 33.000 kr. Enligt vad vi hört från leverantör väntas en ny Gocycle under 2019, som ska vara betydligt kvickare att vika ihop.
15 kilo
Ahooga, som kommer från Belgien, beskrivs (fritt översatt från engelska) som världens första elektriska ”hyperlightweight” vikbara elcykel. Säkert var den lättast då den introducerades, men den har funnits i i flera år. Vågen stannar på 15 kilo. Ramen är i aluminium, det är en 250 watts motor och ett batteri på 252 Wh. Den kan beställas på nätet för 2209 euro (cirka 22.700 kr).
13,7 kilo
Brompton har ju hög status och gott rykte inom kategorin vikcyklar och har lanserat sin Electric. Sent 2018 säljs den i delar av England. Oklart när den kommer till övriga Europa. En ganska lättviktig vikbar elcykel med blott 13,7 kilo. Då ingår ett batteri på 300 Wh. Prislapp från 2595 brittiska pund (cirka 30.100 kr) och uppåt.
13,5 kilo
YikeBike liknar inget annat eldrivet i cykelväg. Men vikbar är den, och tydligen cykelbar trots sin märkliga konstruktion med styret bakom sadeln. Dock saknar den trampor, fungerar som en elmoped med fart upp till 23 km/tim. Den tvåhjuliga väger endast 13,5 kilo. då ingår ett batteri på 313 Wh. Den finns som trehjulig, som väger 15,4 kilo. Prislappen på webben för den tvåhjuliga är 4995 US-dollar (cirka 45.300 kr). YikeBike hör hemma i New Zeeland. Konstruktionen utan trampor gör att den knappast uppfyller EU:s regler för elcyklar.
12,9 kilo
Carbo (ridecarbo.com) har på hemsidan beskrivningen världens lättaste elcykel. Möjligt att det stämde då sidan sattes upp. Den lättaste modellen tynger jordytan med 12,9 kilo, vilket definitivt inte den lättaste i slutet av 2018. Cykeln är byggd med kolfiberram, motor från Bafang, skivbromsar och med remdrift istället för kedja. Batteriet är gömt i sadelstolpen. Carbo finansieras via crowdfunding, och prislappen är liten trots ganska få kilon; 1599 US-dollar (cirka 14.500 kr) för den lättaste versionen.
12,9 kilo
Vello Bike, från Österrike, är en riktig lättviktare, också bara med 12,9 kilo på vågen i elversion. Vikten hålls nere med avskalad design, titanram, samt elmotor och batteri integrerat i baknavet. Batteriets storlek framgår inte, men elcykeln har ett återmatningsystem som laddar batteriet vid inbromsning. Vello Bike uppger att det ska räcka till hela 3000 laddcykler. Kan beställas på webben, för 2899 euro (cirka 29.900 kr) för den enklaste modellen.
10,3 kilo
Den tekniska utvecklingen rullar på mot allt färre vikbara kilon. Under hösten har den brittiska cykeltillverkaren Hummingbird visat upp sin eldrivna skapelse. Man utgick från en vikbar cykel i kolfiber med 6,9 kilos vikt. In med en 250 watts motor i baknavet, som dessutom givit utrymmet åt batteri på 160 Wh. Vågen stannade på 10,3 kilo, och Hummingbird hävdar sig ha byggt världens lättaste vikbara elcykel.
Det enda som tynger Hummingbird är priset, allt annat än lättviktigt. 4495 brittiska pund i grundutförandet, vilket i dagsläget motsvarar cirka 52 300 kr. Cykeln går att beställa på webben.
Men det lär knappast stanna vid 10,3 kilo. Säkert finns det tillverkare som siktar på att skala bort ytterliga några 100 gram, för att hamna under 10 kilo.
Fotnot: Känner du till ännu lättare vikcyklar, hör gärna av dig till redaktionen: bjorn@alltomelcyklar.nu