Stålhästen satsar på Shimanos mittmotorer

Björn Åslund

Björn Åslund

4 maj 2022

Svenska cykelmärket Stålhästen har numera elcyklar med Shimano Steps mittmotor. Systermärket Bikeid har även ett par cyklar med Zehus navmotor, där batteriet sitter i motornavet och där bromsen laddar batteriet.

Stålhästen har som idé att cyklarna ska vara väldesignade och inte alltför dyra. Sedan tidigare har man elcyklar med navmotor, men under våren har alltså sortimentet kompletterats med nya modeller med mittmotor. 

Samtliga modeller med mittmotor har försett med Shimano Steps minsta mittmotor 5000 och ett batteri på 418 Wh.

Modellen Prima (bilden i sidans topp) med klassisk damram med mjukare former, finns sedan tidigare med navmotor. Men numera också med mittmotor, och då med batteriet i pakethållaren. Här ligger prislappen strax under 24 000 kr. Modellens Suverän har en låg instegsram med rakt ramrör, och batteriet sitter på ramröret. 

Stålhästen Suverän kostar cirka 25 000 kr.

Till detta kommer den lite sportigare Stålhästen Hybrid Steps, en lättare konstruktion med framåtlutad körställning. Den finns i dam respektive herrvariant.

Tycker man inte mittmotor är grejen har Stålhästen systermärket Bikeid, som har elcyklar med navmotor, men som saknar synligt batteri. Lösningen är Zehus allt-i-ett elnav med inbyggt batteri. 

Man startar motorn genom att trampa baklänges några varv. Sedan är det bara att åka. Utväxlingen är fast, inga växlar alltså. Den har fälgbromsar, men också en broms som laddar batteriet, som aktiveras genom att man trampar baklänges.

Step-through Electric är med klassisk damram i stål, och med korg fram. Tack vare motorn i baknavet syns knappt att det är en elcykel. Det finns även modellen Diamond E med herram. Både modellerna går loss på 25 000 kr.

Stålhästens VD Martin Sjögren är stolt över en nya Bikeid Step-through Electric med Zehus navmotor med inbyggt batteri i motornavet. Foto: Björn Åslund.

Läs mer