E-mtb ersätter helikopter och terrängfordon
Björn Åslund
31 jan 2021
Jämfört med en sexhjuling gör däcken på min cykel knappt någon åverkan på mark och vegetation och dessutom låter ju cykeln ingenting. Men framförallt har jag upplevt att cykeln många gånger är snabbare och smidigare, säger Tobias Nilsson.
Foto: Kai Lundin.
14-10-2019/ När energibolaget Jämtkraft ska utföra jobb i väglöst land på fjället eller i skogen cyklar man elassisterad mountainbike. Testerna utförs i oländig terräng som tidigare krävt helikopter eller sexhjulingar. Detta minskar inte bara utsläpp och åverkan på mark och vegetation, det går ofta också snabbare och sänker kostnaderna.
– Jämtkraft har ett mål om att alla företagets transporter ska vara fossilfria 2025. Som ett led i arbetet mot målet genomförs just nu ett pilotprojekt där man provar att ersätta helikoptrar och sexhjulingar med e-mountainbikes vid arbete ute i fält, säger Erik Brandsma, vd för Jämtkraft.
Det är Jämtkrafts avdelning för mätteknik som testar de alternativa färdmedlen. En avdelning som bland annat felsöker och byter de elmätare som sitter i alla hem och andra byggnader med elförbrukning. Byggnader som i Jämtland ibland ligger i oländig terräng bortanför vägs ände.
Helikopter sista biten
– Ofta kan man köra ganska långt med bil, men ska arbetet utföras på en plats som ligger utanför körbar väg har man tidigare varit tvungen att använda helikopter eller sexhjuling den sista biten, säger Tobias Nilsson, mättekniker som elcyklar i pilotprojektet. Det bör nämnas att han har lång erfarenhet som mtb-åkare.
Nu kör Tobias elbil till vägs ände och lyfter sedan av cykeln som sitter bak på bilen och trampar in i skogen eller upp på fjället. Assisterad av en liten men effektiv och pålitlig elmotor.
Just denna typ av arbete kräver inte jättemycket utrustning. Det mesta får oftast plats i en ryggsäck och måste man ha med sig mer verktyg eller apparatur använder man sig av en enhjulig cykelkärra som är specialgjord för att fungera i terräng.
-Kör jag med maximalt med last på stigar och högsta motoreffekt räcker batteriet 2-3 mil, men på Eco-läget kommer jag kanske 5-6 mil. Men så långa uppdrag blir det inte, berättar Tobias Nilsson.
De småskaliga testerna har fallit väldigt väl ut hittills. Tobias har använt mountainbike istället för fossila fordon i drygt tre månader månad och är mycket positiv.
-De miljömässiga fördelarna kanske är uppenbara. Cykeln släpper inte ut några avgaser som påverkar klimatet. Jämfört med en sexhjuling gör däcken på min cykel knappt någon åverkan på mark och vegetation och dessutom låter ju cykeln ingenting. Men framförallt har jag upplevt att cykeln många gånger är snabbare och smidigare. Dessutom är jag övertygad om att det är mer ekonomiskt i många situationer. Och inte minst är det hållbart för kropp och själ. Man mår ju bra när man får cykla i skogen. För mig är såna dagar på jobbet ett äventyr, säger han.
Vad säger då dina kollegor, blir de sugna på e-mtb på jobbet?
– Det blir ju ett nytt sätt att jobba och för en del blir det en utmaning. Människan är bekväm och många tänker bil. Ännu är det inte jättemånga som nappat, men det är några som förstår, och jag tror det blir ringar på vattnet så det sprider sig.
Just nu sker testerna i mindre skala men utvärderas kontinuerligt för att bedöma i vilka situationer det funkar bra. Användningen av elcyklar kan växlas upp och i kombination med andra insatser för att minska den fossila användningen vid transporter blir det bidragande till Jämtkrafts mål.
-Som energibolag kan vi göra skillnad för klimatet. Vi har en betydande roll i omställningen från fossil till förnybara energi och vi jobbar på flera fronter, både i vår kärnverksamhet med fossilfri energiproduktion men även i kringverksamheter såsom hur vi transportera oss. Vi kan hela tiden bli bättre och ska på inget sätt slå oss för bröstet. Men vi provar nytt och ibland lite oväntat och jag tror det är sånt som måste till. Parallellt med större strukturella förändringar, säger Erik Brandsma, VD Jämtkraft.