Cykeln snabbast i större städer

Björn Åslund

Björn Åslund

1 feb 2021

Ibland görs det jämförelser om framkomlighet och restid med olika fordon i större städer. Cyklistbloggen har sammanställt en rad sådana jämförelser. Det visar sig räcka med en vanlig trampcykel för att vara snabbast. Med elcykeln ökar försprånget ytterligare.

I de jämförelser som Cyklistbloggen hittat har cyklisten använt sig av vanliga trampcyklar. Det räcker alltså med vanlig hederlig muskelkraft och två hjul, för att komma fram fortare än t-bana, bil, buss, elmoped eller elsparkcyklar. Åtminstone i riktigt stora städer, som världsmetropoler, som New York, London och Los Angeles.

Men även i Stockholm. Den färskaste undersökningen som Cyklistbloggen hittat är Riksförbundet M Sverige (f d Motormännen), som i september gjorde en jämförelse för en resa från Stockholms City till Nacka strand. Cykeln vann (cyklisten lyckades kombinera färden med kollektivtrafik i form av färja). Sist kom elspark/kollektivtrafikresenären. Den totala restiden var 28 minuter för cyklisten, 38 minuter för elmopedisten, 46 minuter för elbilisten och lite mer än en timme för elspark/kollektivtrafikresenären.

Om vanlig cykel hade ersatts av elcykel i dessa jämförelser, hade sannolikt cyklistens försprång drygats ytterligare

-Jag tolkar att de här jämförelserna var med vanlig cykel, hade man använt elcykel hade det varit ännu mer fördelaktigt. Dessutom kommer man fram osvettig, säger Jeroen Wolfers, som driver Cyklistbloggen tillsammans med Christian Gillinger.

Vad gäller bilisten, och andra stillasittande färdmedel, skulle man dessutom behöva lägga till tid för motion, åtminstone om resenären ska få en lagom dos av vardagsmotion.

-Nyligen kom ju Hjärt-Lungfonden med en rapport som visar hur viktig det är med vardagsmotion. Även om du tränar hårt ett par gånger i veckan räcker inte det om du sedan sitter stilla 9-10 timmar om dagen. Rapporten visar att det är vardagsmotion som är viktig, då är det perfekt med en halvtimmes cykling till och från jobbet. Det ger den motion man behöver, konstaterar Jeroen Wolfers, som själv trampar elassisterad lastcykel till och från jobbet dagligen, cirka 15 km varje dag.

De jämförelse som Cyklistbloggen hittade var alltså i riktigt stora städer, där i synnerhet bilar och bussar kan ha svårt med framkomligheten. Så det var inte oväntat att cykeln hade bästa framkomligheten. Liknande jämförelser, fast i mindre städer är det svårare att hitta, så det går inte alltid att säga att cykel eller elcykel är en vinnare.

Cyklistbloggen drar i alla fall slutsatsen att cyklisten skulle bli en ännu större vinnare i tidsåtgång och framkomlighet, om trafikmiljön var bättre för cyklisterna. Bloggposten avslutas med en slutkläm:

”Och givet att cykeln vinner så överlägset i trafikmiljöer som faktiskt inte är byggda för den, kan man ställa sig frågan hur det skulle se ut om man gjorde samma sak med trafikmiljö som är det.”
 

Länk till den Cyklistbloggen:

https://www.cyklistbloggen.se/cykel-ar-alltid-snabbast/

26-11-2019

Läs mer