Elcykeln logo Meny

Test översikt: Här finns 87 testade elcyklar

87 tester av elcyklar finns här på översikten. Här finns även många äldre tester från  tidigare år. Många av dessa tester är ännu värda att kolla av, då tillverkarna endast gjort mindre ändringar.

Våra tester är avsedda för cykelköpare, som ska få en bedömning om den testade elcykeln styrkor och svagheter. När man googlar “elcykel test” dyker det upp en rad svenska sajter som uppger att de testar elcyklar (typ “bäst i test”), men merparten av dessa sajter är sponsrad marknadsföring och försäljning av elcyklar.

Någon “bäst-i-test” utnämner vi inte, då det helt enkelt inte finns några sådana cyklar. De elcyklar vi testar är så olika, med olika egenskaper, så det är omöjligt att utnämna någon som bäst. Vi kan dock säga att överlag så är dagens elcyklar riktigt bra, men det finns undantag. 

Längre ned på sidan förklaras hur vi sätter betyg på elcyklarna.

Cyklar testade 2022

— PRISKLASS UPP TILL 10 000 KR — (budget)

Zipforce Slim (motor för elkonvertering av vanlig cykel)

— PRISKLASS UPP TILL 20 000 KR — (mellanklass)

Fixie Inc Backspin Zehus (fixie med navmotor och bromsregenerering, ej pakethållare, )

Ecoride Ambassador AXS-H-SS-26 (unisex, utan pakethållare, navmotor, en växel)

Ecoride Tripper HS H-9 (hybrid med korg, navmotor bak, nio växlar)

— PRISKLASS 20 – 30.000 KR (premium) —

Crescent Elma (klassisk damcykel med ABS-broms och navmotor)

Evobike Sport Mid-Drive (trekkingcykel med mittmotor )

I.Am.Ultra (klassisk damcykel med mittmotor)

— PRISKLASS 30 – 40.000 kr (exklusiv) —

Trek Verve+ 2 (lågt instegsram med Bosch Perfomance mittmotor)

Haibike Sduro Trekking (trekkingcykel med Bosch Perfomance mittmotor)

Tunturi Ehybrid med DI2 elväxel (trekkingcykel med Shimano 6100 motorsystem)

Canyon Precede:ON (citycykel med Bosch mittmotor)

Gazelle Chamonix C7 HMS (citycykel med Shimano mittmotor, passar vintercykling)

— PRISKLASS ÖVER 40.000 KR (lyx) —

Specialized Turbo Vado 5.0.  (trekkingcykel med mittmotor 90 Nm, 710 Wh batteri, Garmin radar) 

— LASTCYKLAR —

Tern GSD S10 (longtail med Bosch Cargo Line mittmotor 85 Nm)

Cyklar testade 2021

— PRISKLASS UPP TILL 20 000 KR — (mellanklass)

Storsäljarna i duell: Crescent Elina VS Ecoride Ambassador AXH H-8 (damcyklar med navmotor)

Vässla Bike (hybrid utan trampor, för max 20 km/tim)

— PRISKLASS 20 – 30.000 KR (premium) —

Scott Sub Active eRide (unisexcykel med mittmotor) 

Pilen El 1 (unisexcykel med mittmotor)

Monark Nytan (unisexcykel med mittmotor)

Batavus Zonar (unisexcykel med mittmotor)

Winora Sinus i9 (unisexcykel med mittmotor)

Yosemite City Connect 28 (unisex med lågt insteg och mittmotor)

— PRISKLASS 30 – 40.000 kr (exklusiv) —

Gazelle Arroyo C7+ HMB Elite (lågt insteg/damram med mittmotor)

Canyon Commuter:ON (lätt hybridcykel med mittmotor)

 

— PRISKLASS ÖVER 40.000 KR (lyx) —

Riese&Müller Nevo3 GT Vario (unisexcykel med mittmotor, remdrift och steglös växel)

Specialized Turbo Como SL (lågt insteg/damram med mittmotor)

— Vikcyklar—

Brompton Electric (vikcykel med navmotor)

Ecoride Flexer (vikcykel med navmotor)

Vello Bike+ Titanium (vikcykel med navmotor i bakhjulet och elregenerering)

Lifebike C-pact G7 (vikcykel med navmotor)

Monark dElbar (vikcykel med navmotor)

— Lastcyklar—

Ecoride Loader (trehjulig lastcykel med mittmotor)

Crescent Max (tvåhjulig lastcykel med mittmotor)

Cyklar testade 2020

— PRISKLASS UPP TILL 10 000 KR — (budget)

Zipforce (elmotor för konvertering av cykel)

— PRISKLASS UPP TILL 20 000 KR — (mellanklass)

Batavus Torino E-Go (klassisk damcykel med navmotor)

Ebajk Model 1 (lätt stadscykel med navmotor)

Lifebike Classic Steps E6 (lågt insteg med mittmotor)

Lifebike C-MUTE UNI G7 (klassisk damcykel med navmotor)

Winther Superbe 2 (klassisk damcykel med mittmotor)

Stålhästen Prima (klassisk damcykel med navmotor)

— PRISKLASS 20 – 30.000 KR (premium) —

Wafabike I.am.urbanity (lätt stadscykel med mittmotor)

Merida eSPRESSO L 300 SE EQ (sportig hybridcykel med mittmotor)

Trek District+ 2 (stadscykel mittmotor och pakethållare fram och bak)

Crescent Elda (sportig hybridcykel med damram och mittmotor)

Ecoride Sense (lågt insteg med mittmotor)

Hillkiller Step in (lågt insteg med mittmotor)

VanMoof S3 (herrcykel med egen design och navmotor)

Skeppshult Favorit El (stadscykel med mittmotor, med både korg och pakehållare)

— PRISKLASS  30 – 40.000 KR (exklusiv)—

Specialized Turbo Como 4.0 (mittmotor och lågt insteg)

Crescent Ellie (damcykel med låsningfria broms och mittmotor)

Walleräng Faktor LS (hybridcykel med mittmotor)

— PRISKLASS ÖVER 40.000 KR (lyx) —

Cannondale Canvas Neo (exklusiv stads/pendlarcykel av hybridtyp)

Trek Allant+ 8 Stagger (exklusiv stads/pendlarcykel av hybridtyp)

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ (lätt herrhybrid med mittmotor)

— LASTCYKLAR —

Bergamont E-Cargoville (tvåhjulig lastcykel)

Yuba Boda Boda (longtail lastcykel)

Cyklar testade 2019

— PRISKLASS UPP TILL 20 000 KR — (mellanklass)

Asaklitt 40V.

Kayoba Mind.

Monark Nytan

— PRISKLASS 20 – 30.00 000 KR (premium) —

Batavus Luca E-Go.

Batavus Harlem E-Go

Bergamont E-Horizon N7 CB 400 Wave.

Ghost Hyb Square Trekking B2.8.

Nishiki Pro SLE.

Liv Amiti E+1

Made Linum

Merida eSpresso City 300 EQ

Monark Karla Shimano 5000.

Scott Sub Tour eRide 20 Men Bike.

Trek UM1+

Winora Sinus Tria 8

— PRISKLASS 30-40.000 KR (exklusiv) —

ATR – Easy Road.

Crescent Elston.

Haibike SDURO Trekking 4.0.

Kalkhoff Image 5B Advance

Moustache Friday 27

Specialized Turbo Vado 4.0

— PRISKLASS ÖVER 40.000 KR (lyx) —

Riese & Müller, Homage GT Touring.

— E-MTB —

Cannondale Moterra Neo 3

Canyon Neuron:ON 7.0

Crescent Kraft K30

Scott Genius eRide 900

Specialized Levo Comp.

 

— LASTCYKLAR —

Cargobike Delight

Lifebike C-GO (lastcykel)

— VIKCYKLAR —

Ahooga Power +

Så sätter vi betyg

Testerna baserar sig på provkörningar där vi redaktörer utifrån vår erfarenhet av elcyklar kan göra en ganska god bedömning av hur cykeln fungerar och uppför sig.  

Vi testar bromsar, motorer, manöverförmåga, balans och stabilitet ute i trafik. Vi granskar olika komponenter och tillbehör, för se om de uppfyller förväntade krav. Våra betyg och de omdömen som lämnas blir förstås subjektiva utifrån våra personliga erfarenheter. Det är inte säkert att en annan person har samma uppfattning. Vi som testar försöker förstås vara så generella vi kan i våra omdömen.

Sifferbetygen på de olika kategorierna utrustning, motor, byggkvalité och cykelkänsla ska visa hur vi tycker att cykel och dess utrustning presterar, hur bra den är kort och gott. 

Betygsskalan:

5 – Toppenbra

4 – Riktig bra

3 – Godkänt

2- Inget vidare

1- Usel

Prislappen har också betydelse. Betyget ”prisvärde” ska spegla hur mycket cykel man totalt får i förhållande till priset. Det blir då en bedömningsfråga, där vi försöker jämföra med andra cyklar med samma prisnivå, om den aktuella cykeln ger mer eller mindre valuta för sin prislapp.

Här kan en billig cykel få lika högt betyg som en dyr cykel, fast det är en enklare och sämre cykel. Kraven på den billiga cykeln är helt enkelt lägre, och av den dyrare cykeln förväntar vi oss mer.

Så tolkar du betyg på ”prisvärdet”:

5 – Fynd

4 – Prisvärd

3 – Vad man förvänta sig

2 – Lite väl dyr

1- Alldeles för dyr

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-07-30