Elcykeln logo Meny

Elina en klassiker med eldrift

Crescent har ett brett utbud av elcyklar, och Elina är den absoluta storsäljaren. Helt enkelt då det är en elförstärkt variant av den klassiska damcykeln med lågt insteg. För övrigt många herrar som trampar denna, helt enkelt då den är lättare att äntra än herrcyklar med högt ramrör.

Elina är tillräckligt utrustad för de flesta cyklister, åtminstone för vardagens resor, om inte sträckorna är alltför långa. Den är stadigt byggd och du kan få med dig en hel del last. Korgen fram är bara början, här finns plats för sidhängda cykelväskor. Dessutom finns ett snabbfäste på pakethållaren för AVS-systemet, vilket gör att väskor och korgar snabbt kan sättas dit och lossas.

Vi noterar att Elina har ett något lägre än insteg än Ecorides Ambassador. Sålunda en bättre cykel om du har svårigheter i rörelseapparaten.

Crescent framhåller att cyklar tillverkas i Sverige. Fabriken finns i Varberg. Men många komponenterna kommer från stora internationella företag i Asien. Motorsystemet E-Going beskrivs som egenutvecklat, men kommer från kinesiska Bafang. Dock har det anpassats av tillverkaren Cycleurope.

Vi som följt cykelmarknaden ett antal år kan notera att det sällan hörs klagomål på denna cykel. Crescent har lyckats skapa en cykel som är bekymmersfri för sina ägare. 

För den som nöjer sig med tre växlar finns den snarlika Ella, till ett lägre pris. Elina finns även med herram, fast då med namnet Elwin.

Bild: 2020-03/elwin.jpg
Finns även som Elwin med s k herram.

Motorsystem:

Elina har en framhjulsmotor på 250 Watt, som i princip är standard på elcyklar.

Motor och elsystem är är från Bafang, ett kinesiskt företag som är en tung aktör inom elcykelmotorer. Men det har anpassats av Crescent och fått namnet Egoing. 

Motorn har fem effektlägen som också har hastighetsbegränsning. På läge 1 får du elassistans upp till 10 km/tim, på 2 upp till 15 km/tim och så vidare. Man måste alltså välja läge 5 för att nå 25 km/tim. Det går alltså inte att köra fort med låg effekt på de lägsta lägena. Vill man ha någorlunda sprutt på färden är det läge 5 som gäller. 

Om man startar på 5 och trampar på så far cykeln iväg riktigt bra, och på 5 orkar den en hel del motvind och backar i god fart. Men samtidigt uppför sig systemet lite märkligt. Om man i god fart (20-25 km/tim) gör en paus i trampandet, och sedan börjar trampa igen, så tar det en bra stund (5-10 sekunder) innan motorn drar tydligt igen. 

En nyhet för Elina 2020 är att motorsystemet kan ställas med olika körstilar, för att bättre passa olika cyklister. Denna inställning kan man dock inte göra själv, utan det är ett verkstadsjobb. 

Displayen till vänster styret har ganska små knappar, men de funkar med handskar. Den visar också effektläge, hastigheter, distans med mera. Ganska små siffror och inte jättehög kontrast på displayen. 

Batteriet på Elina på 418 Wh vilket är mindre än Ambassadors batteri. Elinas batteri är också helt klart lite mindre till det yttre, och därför lättare att bära med sig när man lämnar cykeln. Att ett batteri ger kortare körsträckor är ingen större grej. 418 Wh bör ge bortåt 5 mil per laddning, och dessa cyklar är knappast tänkta för cykelmaraton.

Från 2020 års modell har Crescent ett system kallat Koppla light, som bland annat har en s k DNA-matchning på batteriet, som ett stöldskydd. Det innebär att batteriet bara fungerar ihop med din cykel och din Elina kan inte heller startas med ett annat främmande batteri. Detta gör batteriet obrukbart på andra elcyklar och värdelöst för tjuvar.

En etikett med ”Anti-theft battery” ska förhoppningsvis hejda tjuven.

Koppla light är uppkopplad via Bluetooth till din smarta telefon. Förutom batteriskyddet kan man i Crescents app se batteristatus, försäkringsinformation, sam viss statistik i appen.

Själva motorsystemet tycker vi ska ha betyget 3, men det smarta batteriskyddet drar upp det totala betyget.

Betyg: 4

Bild: 2020-03/crescent-elina-bild-4.jpg
Anti-theft battery. Detta batteri är helt värdelöst för en tjuv.

Byggkvalitet:

Det är svårt att hitta några tveksamheter i Elinas byggkvalitet, förutom en skramlande korg på testcykeln. Elina har svetsad pakethållare, vilket bör vara mer hållbart än en skruvad.

Betyg: 4

Utrustning:

Skivbroms på framhjulet och fotbroms på bakhjulet. Fungerade som de ska.

7 växlar i baknavet Shimano Nexus.

Sadeln är ganska fast. 

Ramlås AXA Solid som kan vajerlåsas

Däck Spectra Pergo-E 40-622

Vi tycker Elina är bättre utformad för last av de två. Elinas korg har en platsinsats i botten, vilket gör att småsaker inte ska ramla ur. Korgen är av kraftig konstruktion som bör tåla en del smällar. Elinas pakethållare front tydligt uppböjd vilket håller fast paketen bättre. Den har AVS-snabbkoppling för väskor i AVS-systemet. Och även fäste för sidhängda cykelväskor.

Sidostöd, som den står riktigt stadig på.

Betyg: 4

Bild: 2020-03/crescent-elina-bild-2.jpg
En bra pakethållare är viktigt, och det har Elina.

Cykelkänsla:

Cykeln i sig är alldeles utmärkt. Man sitter bra och hela konstruktionen känns stadig, säker och du har bra kontroll. Dock med ett undantag. Vi släppte styret efter en utförsbacke i cirka 30 km/tim, och genast började styret vobbla. Denna tendens fanns i fart från 25 km/tim och uppåt när man släppte styret. Men med händerna på styret var Elina helt lugn. Vi provade ett annat exemplar av Elina med samma vobblande resultat. Nu är inte Elina den enda cykeln med vobbel-tendenser, vi har stött på det på andra liknade cyklar, det är tydligen svårt att bygga en helt stabil cykel med damram och korg.

Fotbromsen tar bra, och skivbromsen fram kräver att man trycker till rätt ordentligt med bromshandtaget. Så det är liten risk för låsning.

Vi noterar att cykeln står riktig stadigt trots att den har sidostöd.

Elina är inte speciellt tung för att vara elcykel, men vi tyckte nog den kändes aningen tungtrampad med motorn avstängd. 

Elsystemet drar som sagt bra, när man startar från låg hastighet och på högsta effekt 5. Men kan tycka det är synd att tillverkaren Cycleurope satt hastighetsbegränsningar på de lägre effektlägena, det går inte att köra med lågt effektpåslag (exempelvis i medvind) och spara på batteriet. Fast hur man uppfattar detta kan vara en smaksak, för det är ju bra att cykeln inte far i väg okontrollerat vid startar på läge 1 eller 2.

Betyg: 2

Prisvärde Elina

En välbyggd elcykel med navmotor kostar nog ungefär så mycket. 

Betyg: 3

Utseende/design Elina:

Utseende som en klassisk damcykel med navmotor. Vi gillar att batteriet är litet och snyggt.

Plus

+ Cykeln kan endast startas med ditt batteri (stöldskydd)

+ Man sitter bra

+ Ett lite nättare batteri (lättare att ta med)

+ Bra lastmöjligheter

Minus

– Fladdertendens i styret vid hög fart (om man släpper styret).

– Går inte att snålköra i hög fart

Totalbetyg: 17/25

Text: Crescent Elina

Mellanklass 10 000 – 20 000 kr

Pris 18 995 kr

Vikt: Ingen uppgift

Motor: Egoing navmotor

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Velo & Oxygen, Sickla/Nacka.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-02-17

Relaterade artiklar