Elcykeln logo Meny

Kina: 5000 kr för en elcykel för tre

Blickar man ut i världen, så visar det sig att elcyklar inte alls behöver se ut som en klassisk Crescent eller Ecoride. Vi gjorde en omvärldsanalys genom gräva runt i den kinesiska handelsajten Aliexpress. Den visar att elcyklar kan vara minst sagt annorlunda.

Hjulen är inte mycket större än ett tefat. Motorn är på 400 watt. Den är byggd för två vuxna och ett litet barn. På Aliexpress hittar vi en rad sådana små elcyklar, som tydligen går hem i Kina. Säkert är de också smidiga fordon i megastäder som kan vara igenkorkade av bilar. 

Trots det lilla formatet så uppges den röda (på bilden ovan) ha en lastförmåga på 250 kilo, något som i Europa skulle kräva en rejält byggd lastcykel. Den verkar vara konstruerad för att klara en mindre familj. Fast ska tre personer gränsla hojen, måste bakdäcket pumpas ordentlig. Denna lilla miss syns tydligt på bilden.

Vi hittar dock inget namn på den röda cykeln. Batteriet, som ryms i ett utrymme under ramen, finns i olika storlekar. Det minsta är på 48 volt/ 8 Ah (384 Wh), vilket uppges räcka till måttliga 15-20 km. Vi kan anta att cykeln då körs med enbart motor, som är ett körläge. De två övriga är ren pedalkraft, eller en mix av pedal- och motorkraft som på europeiska elcyklar. 

Andra finesser är skivbromsar och den har även larm som kan aktiveras trådlöst. Den har till med dämpning både på fram- och bakhjul.

Tillverkaren uppger att batteriet ska klara 2500 laddcykler, vilket vi tycker är misstänkt bra då de bästa batterierna vi känner till brukar klara cirka 1000 laddcyklar. Dessutom kostar hela cykeln bara ungefär som ett premiumbatteri på den svenska marknaden. 

Dagspriset på Aliexpress är löjligt låga 5033 kr, men ska den till Sverige tillkommer fraktkostnad. Då hoppar priset upp med drygt 5000 kr. Jo, vi har hört att fraktpriserna skenat iväg, men att det var så illa….

Theli är ett annat märke vi hittar på Aliexpress, med en liknande elcykel för två vuxna och ett mindre barn.

En väsentlig fråga är förstås är hur den matchar våra svenska elcykelregler? Och hur får man tag i reservdelar? För att inte tala om nya 12 tums däck. Sedan kommer man upptäcka att bromshandtagen verkar felmonterade – nämligen så att höger handtag verkar på framhjulet och vänster på bakhjulet. Alltså tvärtom vår standard.

Kanske bättre att låta dessa små cykla rulla vidare i Asien. Där finns det uppenbarligen en marknad. Men man vet ju aldrig. Elkickbikes, också med små hjul, fanns ju inte på den svenska kartan för 5-6 år sedan. Men sedan hände något.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-05-18