Ingen prispress på elcyklar
Marknad/https%3A%2F%2Falltomelcyklar.nu%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FDSC08569.jpeg)
ANALYS: När elcyklarna var ett nytt fenomen kunde man ju acceptera en hög prislapp. Men idag är elcykeln ingen nyhet, det är en mogen produkt som dessutom har en massmarknad, i synnerhet i många länder i mellaneuropa.
Att elcyklarna hade en prislapp som dignade av siffror de första åren är inget konstigt. Så är ju den vanliga marknadslogiken. Nya attraktiva och innovativa produkter brukar få en rejält tilltagen prislapp. Dels då tillverkarna vill ha tillbaka vad man investerat i tillverkning och innovation, dels finns ju alltid nyfikna och köpstarka konsumenter som är sugna på ny teknik.
Men detta är ett sedan länge passerat stadium. Nu säljs elcyklar i stora volymer, vilket rimligen skulle kunna pressa prislapparna mot konsumenter. En massmarknad borde ju göra att tillverkningskostnaderna kan pressas en hel del, då de kostnaderna borde kunna fördelas på fler tillverkare cyklar. Dessutom bör ju en massmarknad gynna konkurrens och prisspress, när nya aktörer kan sätta press på etablerade tillverkare med dyra produkter.
För den svenska marknaden kan vi dessutom lägga en krona som stärkts ordentligt mot US-dollaren, vilket är en tydlig indikation att det blir billigare att importera. Just elcyklar är mycket import, oavsett om det gäller globala cykeltillverkare eller den mindre lokala cykeltillverkaren. Det mesta av cykelns komponenter kommer ändå från stora globala bolag, alltså import.
Fetare vinster?
Men icke någon prispress sikte. Den konspiratoriska lagde skulle då kunna tänka sig att tillverkare, importörer och butiker gör allt fetare vinster?
Så verkar inte vara fallet, när tittar på det finansiella resultaten från några större aktörer på den svenska cykelmarknaden. Elcyklar tycks inte vara något som värper guldägg till ägarna. En av de större aktörerna går till och med back, trots att elcyklarna säljer bra.
Den uteblivna prispressen har dock sina förklaringar och konsekvenser.
Det är helt enkelt så att cykelköparna idag vet vad en elcykel ska kosta. 17000 kr för en elcykel upplevs inte som särskilt dyrt. För fem år sedan var det hela andra reaktioner inför 17 000 kr. Inte ska en elmotor och ett batteri behövs kosta så mycket.
Accepterad prisnivå
Så när köparna är beredda att betala och efterfrågan växer varje år finns inget driv till prispress. Cykelbranschen har satt en prisnivå på elcyklarna, som accepteras av kunderna.
Till detta ska vi också lägga, mer för pengarna. Numera är hydraulisk skivbroms mer eller mindre standard, förutom på fotbromsarna. Ett klart lyft. Batterierna har också blivit större. Displayerna har fått fler funktioner. Det börjar också komma digitala system, för stöldskydd, positionering och andra smarta tjänster. Punkteringsskyddade däck av hög klass finns på allra flesta elcyklar.
Så lägre priser är nog inte att vänta. Snarare bättre elcyklar.